Wat doet trouwen met mijn recht op een sociale huurwoning?

Ik verdien momenteel bruto ongeveer 23000 euro per jaar. Daarom heb ik recht op goedkopere huurwoningen. Dat loopt volgens mij tot 38.000 euro en daar is dan de grens. Mijn verloofde verdient ongeveer net zo veel als ik. Samen zou dat dus over de grens heen gaan. We wonen nu nog niet samen, maar we zijn van plan om volgend jaar Juli te trouwen en zoeken nog een huis. Waar moet ik hierin rekening houden? Hoe verloopt zoiets voor en na het trouwen en op welke woningen kan ik dan bijvoorbeeld nu reageren?

Op zoek naar duidelijkheid hierin.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (1)

Een sociale huurwoning is elke huurwoning met een kale huurprijs tot 720 euro per maand. Dat zijn zowel woningen van woningcorporaties / woningbouwverenigingen als woningen die door particulieren worden verhuurd. De corporaties zijn verplicht om rekening te houden met je inkomen bij het toewijzen van woningen. Voor particuliere verhuurders geldt dit niet, die hebben vaak liever huurders met een wat hoger inkomen dan huurders met een heel laag inkomen.

De inkomensgrens voor sociale huurwoningen bij een woningbouwvereniging geldt per huishouden. Het maakt daarbij niet uit of jullie getrouwd zijn of gewoon samenwonen. In je eentje kom je dus makkelijker aan een sociale huurwoning. Je verloofde kan dan later bij jou intrekken.
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Weet je misschien een officiele website of zoiets waar staat dat het het niet uitmaakt of je samenwoners bent of echtgenoten bij het aangaan van het huurcontract voor wat betreft de inkomensgrens. Niet dat ik het niet geloof, maar ik kan nergens een officiele bevestiging daar van vinden waar dat expliciet staat vermeld.