Is de verhuurder verplicht om krachtstroom aan te leggen in een huurhuis als huurder een keramisch fornuis wil waarbij dat nodig is?

Ik kook nu nog op een oud gasfornuis. Aangezien ik zelf en ook de overheid in de toekomst van fossiele brandstoffen af wil, wil ik graagkeramisch (elektrisch) gaan koken.
Ik heb nu geen krachtstroom in huis/keuken. Hoe zit dat met de aanleg en kosten daarvan in een huurhuis?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.7K
paulus811
6 jaar geleden
Voor de meeste electrische kookplaten zoals inductie, is geen krachtstroom nodig. Die sluit je gewoon op 220 volt aan. Inductie is veel efficiënter en veiliger dan keramisch, nu de platen niet meer zo heel duur zijn kun je dat overwegen.
Reddie
6 jaar geleden
Je motivatie klopt niet.
Elektrisch koken gebruikt net zo veel fossiele brandstoffen als op gas koken.
Het enige verschil is dat in het ene geval de branders bij je thuis staan, en in het andere geval in de elektriciteitscentrale.
paulus811
6 jaar geleden
@Reddie, dat is niet waar. Elektrisch koken is veel efficiënter dan op gas omdat er veel minder warmte verloren gaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@reddie , welke fossiele brandstof dan?
Reddie
6 jaar geleden
@paulus811, die warmte gaan dan verloren in de elektriciteitscentrale in plaats van bij je thuis.
@Manonnetje3, denk je dat de elektrische centrale van de wind leeft, dan?
Die wordt gewoon gestookt.
Het is kortzichtig te denken dat elektrisch beter is voor het milieu. Al willen regeringen en fabrikanten je dat laten geloven.
Reddie
6 jaar geleden
@Manonnetje3, kolen, ole, gas.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat reddi aangeeft is helaas helemaal waar. Zo lang voor de opwekking nog vaak kolen gebruikt worden afkomstig uit open mijnen is het niet schoon. Wordt Electra uit wind zon of kern energie gehaald dan is het CO2 neutraal. Bij kern energie zijn er weer andere mogelijke milieu dilemma's maar in Frankrijk en België heeft men daar geen blijkbaar geen probleem mee
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het goed is heb ik echt groene stroom. Ik zit bij een energie maatschappij die iets duurder is maar wel groene windstroom garandeert.
En daarbij komt dat gas winning wel slechter is. Daar worden ook fossiele brandstoffen gebruikt voor het winnen en dan ook nog fosiel gas. Dus toch lijkt mij ECHTE fossiele bramdstof veel slechter.
Reddie
6 jaar geleden
Manonnetje3, je hebt niet echt groene stroom.
De elektrische centrales (en windmolens) zijn allemaal met elkaar gekoppeld. Je kunt geen stroom van een specifieke centrale krijgen.
En een "energie maatschappij" heeft niets te zeggen over hoe stroom opgewekt wordt. Die schrijft alleen maar rekeningen uit.
En als je een contract hebt voor groene stroom, dan krijgt de "energie maatschappij" daar subsidie voor. Maar je krijgt gewoon de stroom die iedereen krijgt.

Antwoorden (1)

Nee, een verhuurder is beslist niet verplicht bij te dragen aan jouw wensen om milieuvriendelijker te gaan koken.
De kosten van de krachtstroom komen dus voor jouw rekening.
Het kan zijn dat in je contract staat dat je het huis na opzeggen van de huur moet achterlaten zoals je het aangetroffen hebt, dus dat je deze voorziening weer moet verwijderen.
Overleg hierover in ieder geval met de verhuurder.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Ik kan in de link niet iets vinden over aanleg voor stroom. Plus dat de overheid het over een poos wil gaan verplichten om geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken dus lijkt het mij dat ik het niet hoef terug te veranderen als ik weg ga ooit.
SimonV
6 jaar geleden
De link was bedoeld als voorbeeld: ook het huis bijvoorbeeld voorzien van dubbel glas hoeft de verhuurder niet te betalen. Ik zou hier dus met de verhuurder in overleg gaan: misschien is deze bereid iets in de kosten bij te dragen en/of je de garantie te geven dat je de zaak niet hoeft te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zaken die worden gezien als verbetering van de woning hoef je niet te verwijderen hoor. Als de oude aansluiting maar mogelijk blijft. Globaal heb je veelal twee opties: of de woningbouwvereniging zorgt voor de 'woningverbetering' van jouw keuze (bijvoorbeeld een ligbad, vloerverwarming, zonnepanelen) in ruil voor een maandelijkse huurverhoging, of je vraagt toestemming om er zélf zorg voor te dragen. Meestal is die laatste optie het goedkoopst, omdat zo'n huurverhoging aanzienlijk kan zijn en je die nog steeds betaalt als de kostprijs van je aanpassing er al uit is. Als je zelf betaalt voor iets dat echt telt als verbetering voor de woning zodat de huurprijs na jouw vertrek omhoog kan, is het zelfs mogelijk dat de verhuurder jou nog een bedrag(je) schuldig is als jij de woning binnen een paar jaar zou verlaten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik begrijp alleen niet waarom je krachtstroom nodig hebt om keramisch te kunnen koken? Is de aanleg van een aparte groep niet afdoende?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lies. Volgens de meeste sites niet. Of omslachtig iets in je meterkast ofzo. Voor zover ik weet (en dat weet ik niet zeker daarom mijn andere vraag hier.) is dat voor alle zo.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Manonnetje: die vraag zag ik pas later. Je hebt het over een (goed) keramisch fornuis zag ik; ik heb gewoon een keramische kookplaat. Dat zal het verschil wel zijn dan. Bij mij moest in mijn vorige woning wel apart een aansluiting in de keuken worden gemaakt omdat er geen goede aansluiting zat voor mijn plaat, in mijn nieuwe woning werd ook voor mij al elektrisch gekookt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het ligt natuurlijk ook aan het prijs verschil. Inductie is veel duurder in aanschaf maar als er voor keramisch op mijn eigen kosten van alles aangepast moet worden is dat misschien ook duur.
SimonV
6 jaar geleden
"Zaken die worden gezien als verbetering van de woning hoef je niet te verwijderen."
Het is de vraag of dit een verbetering is, in de ogen van de verhuurder en/of volgende huurder: door een verhoging van de capaciteit van de aansluiting kunnen de maandelijkse netwerktarieven hoger worden. Daarnaast ben je het bokje als door deze krachtstroomaansluiting kortsluiting/brand ontstaat: de verhuurder zal hier niet voor verantwoordelijk (willen) zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zou je inderdaad na moeten vragen. Wat ik met mijn reactie duidelijk wilde maken, is dat lang niet elke verandering aan de woning ongedaan moet worden gemaakt bij het opleveren van de woning. De tijd dat het huis 'in de oude staat' teruggebracht moet worden, is bij verreweg de meeste woningbouwcorporaties voorbij. Nu is de eis veelal dat de woning 'in nette staat' opgeleverd wordt. (mijn reactie eindigde oorspronkelijk zelfs met 'of deze verandering ook als verbetering gezien wordt door de verhuurder, zou je na moeten vragen'. Maar ik ben vaak al zo lang van stof, dus besloot die zin te verwijderen.. ;-))
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+1
aanvulling: in de meeste huurcontracten staat dat de verhuurder uitdrukkelijk akkoord moet gaan met wijzigingen aan het gehuurde en hieraan eisen kan verbinden. In dit geval zou dat kunnen zijn dat een erkend installateur de installatie moeten ombouwen en de benodigde stekker/stopcontact monteren (zijn meestal van die pinnen). Ook kan hij eisen dat bij het verlaten van de woning er geen vergoeding gegeven wordt voor deze verbetering van uw woongenot.