Is het juridisch toegestaan om een huurcontract voor bepaalde tijd (bijvoorbeeld 1 jaar), af te sluiten met een huurder van woonruimte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja hoor en dat is heel normaal. Het grote misverstand is dat jij als verhuurder dan kan denken dat je die mensen er na een jaar weer uit kan zetten. Helaas. Dat zal je niet lukken, huurders worden goed beschermd: http://www.huurders.info/?id=174

Laat je heel goed informeren en doe het desnoods via een makelaar die een goed doortimmerd contract kan opstellen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je de huur opzegt moet er aan drie punten zijn voldaan

De opzegging moet schriftelijk, per aangetekende brief worden gedaan.
In de opzegging moet de reden van opzegging staan. Alleen bij hospitakamers mag de verhuurder in de eerste 9 maanden zonder reden opzeggen.
Als er meerdere huurders zijn dan moet iedere huurder apart een aangetekende opzegging ontvangen. (Dit is het geval wanneer er meer mensen op het huurcontact staan, of als de huurder getrouwd is, of een geregistreerd partnerschap heeft).

Opzeggingsgronden zijn: http://www.huurders.info/?id=288
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt af van de situatie.

In het algemeen kan het niet: huurcontracten voor woningen zijn per definitie voor onbepaalde tijd. Het is wel mogelijk om een minimumduur van een jaar af te spreken, maar dat betekent niet dat de overeenkomst na een jaar eindigt.

Het is niet onmogelijk om onder de wet huurcontracten na een bepaalde tijd op te zeggen, maar u moet wel een wettelijke opzeggrond hebben. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat de huurder zich niet als goed huurder gedraagt, maar het kan ook zo zijn dat u na bijvoorbeeld een jaar in het buitenland, het huis weer zelf wil betrekken. Let erop: de opzeggingsgrond 'dringend eigen gebruik' luistert heel erg nauw: rechters zijn heel erg terughoudend met het toekennen van het ontbinden van huurcontracten op die grond.

Het is mogelijk dat uw woning toch tijdelijk te verhuren. Dat kan als u onder de leegstandswet valt, bijvoorbeeld omdat uw huis te koop staat maar het gaat maar niet weg. Als u aan de eisen voldoet, kan u een vergunning aanvragen bij de gemeente. Heeft u die vergunning, dan geldt de strenge huurdersbescherming niet en is het dus mogelijk om als verhuurder de huur op te zeggen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Over het algemeen geldt: als particulier een woning verhuren, begin er niet aan! Ook als u een bemiddelingsbureau of een makelaar inschakelt kan er van alles misgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Verhuren van een woning bijvoorbeeld omdat die nog niet verkocht is komt stseeds vaker voor. Maar men beseft niet half hoeveel problemen dit met zich mee kan brengen. De toevoeging van verhuur via de leegstandswet is bij de beantwoording van de vraag van sander36 essentieel. Een plus derhalve voor het complete antwoord. Ook belastingtechnisch zijn er bij verhuur van de eigen (oude) woning nogal wat consequenties - Box 1 wordt Box 3. Maar ook hier gaat nogal eens wat mis. Al was het maar dat mensen gewoon de betaalde hypotheekrente blijven aftrekken. Zodra er verhuurd wordt en men beoogt niet na verloop van tijd bijvoorbeeld omdat men een jaartje in het buitenland verblijft weer in de woning te gaan wonen valt de woning in Box 3: geen hypotheekrenteaftrek meer mogelijk, verhuuropbrengsten zijn onbelast.