Er is schimmel in mijn huurwoning ontstaan door condens op de ruiten, wie is verantwoordelijk?

Wij hebben dit jaar een heleboel last van condens vorming op de ruiten waardoor ook zwarte schimmel ontstaan rond de kozijnen, in alle kamers van het huis. We hebben een huurwoning en onze huurbaas zegt dat we goed moeten ventileren en dat de ramen vervangen een te grote kostenpost is. Daarnaast zijn de ramen wel dubbelglas, maar komt er alsnog redelijk wat tocht doorheen.
We verwarmen ons huis tot de aangeraden temperatuur van 19 graden en ventileren door de ramen dagelijks ongeveer een uurtje open te zetten. Nog steeds blijft er enorm veel condens op de ramen staan. We maken de schimmel schoon maar elke 14 dagen is het weer volledig terug.
We vragen ons nu af of de huurbaas hierbij verantwoordelijk is of wij?

Picture for question
een jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Dit is een geval wat je als huurder zelf moet bijhouden. Regelmatig schoonmaken met bijvoorbeeld chloor of azijn. Als je het alleen met een doekje met allesreiniger wegveegt, dan ben je meer bezig de schimmelsporen uit te smeren dan ze echt goed te verwijderen.

Is het elke dag vochtig op de ramen en kozijnen, dan moet je er dus elke dag even met een droge doek overheen. Op die manier voorkom je schimmel.

Kijk ook naar de luchtvochtigheid in je woning. Door douchen, koken, afwassen, de was drogen en ook door gewoon door het ademen van mensen en huisdieren komt elke dag veel vocht in je woning. Door ventileren raak je een deel kwijt, tenzij het buiten ook vochtig en nevelig weer is. Overweeg een luchtontvochtiger. Ik heb zo'n apparaat dat in een paar uur de luchtvochtigheid in de woonkamer van 80 naar 60 procent brengt. Dan zit er een paar liter water in de opvangbak van het apparaat.

De verhuurder is alleen verantwoordelijk voor achterstallig onderhoud zoals lekkages. En voor erg grote schimmelproblemen, maar die worden dan omschreven in de orde van grootte van schimmelplekken van meer dan een halve vierkante meter. Kleine randjes schimmel op de kozijnen zijn makkelijk en goedkoop zelf te verwijderen en moet je als huurder dus ook gewoon zelf doen.
een jaar geleden
Huurder789
een jaar geleden
Okay thankss!