Mag je verhuizen maar ingeschreven blijven staan bij moeder?

Hee,
Ik zal even de situatie uitleggen voor jullie. Ik wil graag bij mijn vriend intrekken. Hij huurt nu een half jaar particulier een omgebouwde schuur. Deze staat op het terrein van de verhuurder, achter het koophuis waar hij woont. Mijn vriend staat nog gewoon ingeschreven op het adres van zijn moeder (zelfde gemeente). Omdat ik van 100km verderop kom lijkt het me geen optie om in deze gemeente me ingeschreven te laten staan. Mag dit wat mijn vriend doet überhaupt? Wij hebben deze vraag doorgestuurd naar de verhuurder, maar hij zegt ons niet verder te kunnen helpen en dat ik in iedergeval niet op dat adres ingeschreven kan worden. Zou ik eventueel kunnen kijken om ook mezelf in te schrijven op het adres van mijn schoonmoeder? Wat zouden jullie in deze situatie doen? Alvast bedankt voor de antwoorden!
Edit: de verhuuder zegt dus dat het een vakantiewoning is en er dus geen nummer op kan krijgen en vraagt zich af waarom ik niet thuis ingeschreven blijf staan. Wat zou dit betekenen voor een bijbaantje? Dat zou dus 100km verderop zijn van her adres waar ik ingeschreven sta. Zouden ze hier een probleem in zien als ik bijvoorbeeld bij een supermarkt ga solliciteren?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (2)

Ik denk, dat dit nog een keer fout loopt.

Je vriend staat op een fout adres ingeschreven. Die moet gewoon ingeschreven staan waar hij woont. En als jij bij je vriend gaat wonen, moet je op datzelfde adres zijn ingeschreven.

Ik hoop dat de omgebouwde schuur voor de gemeente officieel een woonhuis is, met huisnummer en al. Het feit dat de verhuurder niet wil dat je je op dat adres inschrijft, is al een ongunstig teken. "Mag" je vriend zich van de verhuurder wel laten inschrijven op het adres van die omgebouwde schuur of "bestaat" die schuur niet als huis, voor de gemeente?
En hoe zit het met de kosten voor energie en water? Vragen... vragen...
.
"Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door de gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken."

Kortom: als je gewoon ergens woont -dus niet tijdelijk ergens verblijft- schrijf je je op het adres in waar je woont. Bedenk dat ook alle officiele post op het verkeerde adres terecht komt als je je ergens anders inschrijft.
.
En dan nog dit:

U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
.
N.a.v. de toevoeging:
Recreatiewoningen zijn vakantiehuisjes op een vakantiepark, camping of op het strand.
In een recreatiewoning mag je alleen permanent wonen als de gemeente dat toestaat. Ik betwijfel of een omgebouwde schuur op het erf van de verhuurder als "recreatiewoning" gezien wordt.
Toegevoegd op 20 mei 2019 20:07: tekst
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
De boete die je kan krijgen, is écht een bestuurlijke boete. Ik zie niet in waarom dat woord met aanhalingstekens zou moeten worden vermeld. Hetzelfde geldt voor de recreatiewoning in de laatste zin van je antwoord. Ook daar lijken mij aanhalingstekens overbodig.
Computoon
4 jaar geleden
De alinea over de bestuurlijke boete is een citaat van een gemeentelijke site, die dus ook 'bestuurlijke boete' schreef. Ik had om de hele aline eigenlijk " " moeten zetten maar omdat GoeieVraag! daar iets vreemds van maakt bij toevoeging van tekst achteraf, heb ik die achterwege gelaten. Ik vermoed dat die gemeente het tussen ' ' heeft geschreven omdat het een officiële aanduiding is van de soort boete die wellicht wat ambtelijk overkomt voor de gewone lezer. De laatste zin is van mijn hand. Ik heb het woord tussen " " gezet omdat vraagsteller van een vakantiewoning spreekt en mijn bron van recreatiewoning. , wat wetstaal/ambtenarentaal is voor wat de volksmond bijv. een vakantiehuisje noemt. Ik denk dat de omgebouwde schuur waarin vraagstellers vriend woont geen vakantiewoning is maar een inkomstenbron waar de verhuurder wel de lusten van wil hebben maar niet de mogelijke lasten.
Dat is dus adresfraude. Aangemoedigd door een malafide verhuurder.

Kijk, er is maar één reden waarom een verhuurder niet wil dat je je op het adres dat je huurt inschrijft: dat hij de woning helemaal niet als woning mág verhuren. Je hebt dan als huurder nul komma nul rechten. Onderhoud nodig? Jammer dan. Gevaarlijke of ongezonde situatie? Je kunt nergens op terugvallen. Je woont daar immers niet.

En zodra je je valse adres (dat wordt het adres van je moeder zodra je verhuist) ergens voor gebruikt - zoals een uitkering, studiefinanciering, wat voor subsidie dan ook, belastingaangifte op basis van een gedeeld huishouden met je moeder i.p.v. je vriend - kun je zelf flink in de problemen komen. Dan ben je nog meer overgeleverd aan je huisbaas, omdat je hem niet kunt rapporteren zonder zelf problemen te krijgen. Huurverhoging van 300%? Betalen of vertrekken, want rechten heb je niet.

Wat ik zou doen, is in deze situatie niet samen gaan wonen. Nóg niet. Ik zou samen met mijn vriend een legale woning zoeken, en niet verhuizen voor we die gevonden hebben. No way dat ik me mee zou laten slepen in deze schimmige illegale toestand.