als ik de wc doortrek borrelt het in douche. Wat te doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit kan duiden op een naderende rioolverstopping. Deze is zich meestal al een tijdje aan het opbouwen, maar het water loopt dan nog steeds door. Wanneer je merkt dat het water steeds langzamer wegloopt en je borrelende geluiden hoort, zijn dit een van de meest voorkomende tekenen dat er een rioolverstopping aan zit te komen. Wacht niet te lang en laat een loodgieter uw afvoer en riolering inspecteren, zodat het probleem nog relatief makkelijk op te lossen is. Een gemiddeld huishouden krijgt één keer in de acht a tien jaar met een rioolverstopping te maken en nog veel vaker met een verstopping in de afvoer.

Bronnen:
https://rioolbeheerholland.nl/2017/08/09/h...

Soda en een ontstopper in huis hebben. Met deze hulpmiddelen kan je het zelf oplossen. Woon je parterre in een portiekwoning bv. heb je er veel vaker last van. Huurders op bovenverdiepingen hebben vaak geen erg - onwetend/gemakzuchtig - dat je niet alles door de wc of het door de gootsteen weg kunt gooien. Nooit voedsel/vet en ook geen kattendrollen met daaraan kattensteentjes. Het blokkeert, nog afgezien van allerlei doekjes zoals de loodgieter mij de vorige keer vertelde. Toen het vanmorgen borrelde , na allerlei geluiden gisteravond laat, kon ik de ontstopper niet vinden. Wel de onlangs ingeslagen soda. Stop er in, soda in de gootsteen met veel kokend water om op te lossen even roeren en vervolgens stop er uit. Het heeft langer geduurd en wastafel badkamer zowel als douche als toilet gaven nog problemen maar eind van de dag was het probleem toch opgelost, gelukkig. Kortom je kunt het zelf oplossen met de ontstopper en daarna soda toepassen (te koop in de supermarkt). Pas als dit niet lukt, bel de loodgieter of de woningbouwvereniging/ huisbaas. Mijn boodschappenlijstje is langer geworden: een ontstopper toegevoegd.

Vaak komt dit doordat de ontluchting van de binnenhuisriolering niet (meer) goed functioneert. Maar het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben, de naderende verstopping bijvoorbeeld. De plaats van de ontluchting is meestal op het hoogste punt in het huis te vinden. Zie onderstaande link.

Bronnen:
https://www.voorst.nl/wonen/groen-water-en...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100