Waarom vind ik vloerplanken van 350 cm enkel in grenen en vuren?

Ik wil een stevige plankenvloer. Daarom heb ik planken nodig van 3,5 m lengte. Maar die vind ik alleen in zachte houtsoorten m.n. vuren en grenen. Niet geschikt voor het intensief gebruik dat ik voorzie.
Hoe komt dat? Een eik, beuk enz. is toch ook heel hoog, en daar kan men toch ook langere planken uit zagen?
Of kijk ik er gewoon over in het aanbod en is het toch ergens te koop?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Houtsoorten zoals eik en beuk kunnen erg gaan werken. Maak je daar lange planken van, dan gaan die 'torderen', draaien. De houtstructuur zit zo in elkaar dat door droging en krimp de plank niet recht blijft. Door kortere planken te maken wordt dit effect geminimaliseerd. In plaats van een torsie van enkele centimeters over een lengte van 3,5 meter heb je dan een paar millimeter per plank. De volgende plank heft dat verschil dan weer op. Ook in kortere planken is de minimale torsie voor veel mensen al te veel. Men wil een geheel vlakke vloer, zonder 'golven'. Eiken vloeren worden daarom vrijwel altijd in zgn. duoplank of multiplank gemaakt. Dat is dus geen plank die uit een stuk eikenhout is gezaagd, maar een plank gemaakt van op elkaar verlijmde delen. Door verschillende houtsoorten te gebruiken, en/of de lagen haaks op elkaar te verlijmen, blijft de plank recht en heb je geen (of minimaal) last van kromtrekkende planken. Voor zowel de productiemethode als het vervoer is het goedkoper om met handelbare lengtes te werken. Kwestie ook van vraag- en aanbod. In theorie zou een multiplank van 3,5 meter lengte gemaakt kunnen worden.

Misschien is hout van de Zweden een optie. Lijkt op grenen maar is veel harder. Werd veel gebruikt voor industrievloeren . Ik heb het zelf in m'n woonkamer liggen , ben er zeer tevreden mee qua slijt- en slagvastheid. Zoek onder de naam " pin des Landes" , daar komt het vandaan . Moet zijn zeeden. Autocorrect is een plaag!

Toegevoegd op 03 november 2018 16:12: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100