Hoe krijg ik heel veel mieren uit mijn moestuin?

Ik heb een mierennest in mijn moestuin. Hoe haal ik die weg omdat ze alles aanvreten? Of doen mieren dat niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
32.3K

Het beste antwoord

Je kunt je mieren 'verplaatsen' door er een omgekeerde bloempot met aarde er in, overheen te zetten. De mieren zullen dan in de bloempot gaan wonen. Na 2 weken kun je de pot met mieren en al over de schutting kieperen...

Je kunt ook rigoreuzere middelen inzetten zoals kokend water of mierenlokdozen.

Maar over het algemeen vreten mieren niks aan, dus je kunt ze net zo goed laten zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat met de pot zal ik eens gaan proberen. Hoop dat ze niet te hard vallen dan. We hebben een hoge schutting. Heet water enz vind ik ook zo zielig. Thx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mieren in mijn tuin, eten anders wel van mijn aardbeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aerials: pas nadat er bijvoorbeeld een vogel in gepikt heeft.

Andere antwoorden (7)

Ze vreten niks van de groenten en fruit in de moestuin, maar ze zijn alleen lastig voor mensen, als je bezig bent in de tuin, hoe meer mieren of beter de grond. Mocht je veel last er van hebben: peper strooien over het nest kan helpen. Allerlei chemisch oplossingen moet je niet gebruiken bij je moestuin, zeer slecht voor de gezondheid van mens en natuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te beginnen, mieren zijn niet schadelijk voor je tuin. Vervelend zijn ze wel. Wanneer de mieren de tuintafel innemen en via het terras moeiteloos de keuken weten te bereiken dan wil je graag iets doen om ze te bestrijden. Mieren bestrijden kan met diverse bestrijdingsmiddelen en veel verschillende huismiddeltjes. Niet iedereen wil een insecticide gebruiken in een huishouden waar ook kinderen en huisdieren rondlopen, maar er zijn ook verschillende bestrijdingsmiddelen in een tuincentrum te koop die niet giftig zijn. Daarnaast zijn er ook verschillende huismiddeltjes die je kunt toepassen, goedkoop en milieuvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mieren vreten niets aan in je moestuin, dat zijn dit jaar vooral de slakken.
Wel kunnen de mieren bladluizen verplaatsen van de ene naar de ander plant.
Vooral in de tuinbonen zie je dat momenteel gebeuren.
Wil je van de mieren af koop dan een busje van Ecostyle tegen mieren, dat is niet giftig, maar op basis van kruiden waaronder uiensap.
Hierdoor raken de mieren de weg kwijt en zullen verdwalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed plan, ga ik proberen!
Ivana
11 jaar geleden
Lekker, tuinbonen! Brengt me op een idee voor vanavond. Maar voor de rest van het antwoord natuurlijk ook een plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor de plusjes.
Als je googelt (zie link) dan zie je al direct dat er veel meningen over zijn. Bijv dat als je het ene verdelgt, je weer last van het andere krijgt.
Persoonlijk laat ik vrijwel alles gewoon zijn gang gaan, en ga de strijd aan door te zorgen voor sterke, niet gevoelige planten.
Mieren in de moestuin is wel lastig natuurlijk, maar misschien kun je dat deel met rust laten,planten etc gewoon laten groeien, een wild hoekje dus, met wilde bloemen, zodat ze daar blijven en elders geen last veroorzaken?

http://www.leerwiki.nl/Hoe_bestrijd_je_mieren_in_de_tuin
hier worden zo'n 10 manieren genoemd:
Kokend water
Kruiden planten

Er zijn enkele kruiden waren mieren een hekel aan hebben zoals salie en basilicum en enkele strategisch geplaatste potten houden de mieren op afstand. Maar er zijn meer kruiden die helpen de overlast te beperken. Zowel munt als boerenwormkruid staan bekend om hun mierenwerende werking. Maar ook rozemarijn, majoraan en maggikruid bestrijden mieren.
Bloemen planten

Enkele planten weren de mieren, de goudsbloem lijkt de beste manier. Zet enkele goudsbloemen op plekken in de tuin waar je echt geen mieren wilt. Nadeel is dat je er ieder jaar aan vastzit want de goudsbloem is eenjarig maar hij staat wel geweldig in de tuin. Andere bekende planten die de mieren op afstand houden zijn afrikaantjes (ook eenjarig) of lavendel.

Koperdraad
Schillen van citrusvruchten of komkommer
Azijn
Gist

enz enz. Op de site staat uitgelegd hoe en wat. succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn heel wat milieuvriendelijke huis-tuin-en-keukenoplossingen voor dit probleem.
* strooi witte peper over het mierenpad of wrijf er met een teentje knoflook overheen; mieren hebben een hekel aan beide geuren
* plant goudsbloemen, afrikaantjes, lavendel, boerenwormkruid of bieslook bij de plaats waar de mieren overlast bezorgen en ze maken een omweg: ook aan de geur van deze planten hebben ze een hekel
* spuit een streep afwasmiddel met citroen over de plek waar ze steeds vandaan komen
* span een koperdraad voor de drempel van de deur want daar komen ze niet overheen. Ook een paar koperen muntstukjes in de buurt van de deur houden mieren op een afstand.
Overigens helpen mieren ook om de bloem van een pioenroos die moeilijk open gaat, te openen: ze halen het suiker van de buitenste bloembladeren af waardoor die vrij komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan proberen om het nest eruit te scheppen en ergens anders (niet bij de buren ) weer neer te leggen.Je moet dan wel weten waar het nest is meestal meer dan 1 verschillende kamers.Maar ik denk niet dat ze je groente fruit aanvreten ,hier bij mij steeds aardbeien aangevreten.Dacht dat dit slakken waren maar blijkt lijsters en andere vogels.Misschien een tip om in elk geval de vogels weg te houden(zijn trouwens we nuttig in je tuin denk maar aan rupsen ed) ik heb een paar vlaggetjes opgehangen bij mijn aardbeien en werkt wel.Paar stokjes ertussen en ze daar langs vast zetten .Feest in mijn tuin HII.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kruiden ertussen zetten, knoflook, ui, bv en kruidnagels strooien. Ik gebruik geen gif. Ook een bloempot met gat onderin kan daar kruipen ze ook in met eitjes en al, Dat kieper ik in de groencontainer vlakversiering deze geleegd wordt, want ze zijn wel nuttig en ruimen heel veel op.