Hoe kan ik het beste mijn aardappelen bewaren?

De moestuin heeft een voorraad aardappelen opgeleverd waar ik máánden mee vooruit kan. Hoe lang kan ik de oogst in de aarde laten zitten dat ze goed blijven? Of is het beter om ze bijvoorbeeld in het (droge) zand van een zandbak te bewaren?
Graag de ervaringen van iemand met een moestuin. De oplossingen op internet gaan vaak uit van een zak gekochte piepers of van de bedrijfsmatige opbrengst van een akker.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8.1K

Het beste antwoord

Bewaar de aardappels in bijv kisten. Zorg er voor dat ze vervolgens op een droge en donkere plek worden opgeslagen. Kan zijn in de kelder of bijv in een garage of zo. Dek de kisten of met een kleed, zodat er geen licht bij komt, waardoor de aardappels gaan uitspruiten. Zo zijn de aardappels echt heel lang te bewaren.

Bewaren in droog zand is nergens voor nodig. In nat zand moet je zeker niet gaan doen. De aardappels rotten in no-time.

Jaren en jaren lang een moestuin gehad vroeger en altijd zo de aardappels opgeslagen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo deden wij het ook vroeger,de beste manier.+1

Andere antwoorden (4)

in een speciale 4 deks rekje in de kelder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardappelen moeten bewaard worden op een koele, donkere plaats met goede ventilatie. De ideale bewaartemperatuur is 7- 10 ºC. Bij deze temperaturen, kunnen aardappelen vele weken bewaard worden. Bewaar aardappelen niet in de koelkast! Wanneer aardappelen onder de 7°C bewaard worden, ontwikkelen ze een zoete smaak, dit komt door de omzetting van zetmeel naar suiker. Dit verhoogde suiker gehalte veroorzaakt donkere plekken waneer de aardappelen gekookt worden. Als je aardappelen bij kamertemperatuur opslaat, moet je ze binnen een paar weken gebruiken. Hou aardappelen weg van plaatsen waar ze lang blootgesteld staan aan licht, dat kan zorgen dat de aardappelen groen worden ( zie “vergroening”). Dit groen worden veroorzaakt een bittere smaak en kan giftig zijn. Wanneer aardappelen groene plekken beginnen te krijgen of beginnen te spruiten, verwijder dan voor gebruik deze stukken van de aardappel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey Wilma..

Ik heb ook aardappelen van mijn tuin en ik heb ze in de schuur staan op het donkerste plekje.
Bij mij zitten ze in van die opvouwbare boodschappenkratjes welke ik nog afgedekt hebt met een doek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk er vooral aan ze regelmatig allemaal even te controleren op rotting. Dus elke week of 2 weken.