Kan ik Ridderspoor in een zaaibakje in de kamer zaaien ?

Ik wil dit jaar Ridderspoor zaaien, op de verpakking staat dat dit "in april" direct buiten in de ""volle grond"gezaaid moet worden.
Maar kan dit ook in een zaaibakje binnenshuis waarna dit later op de definitieve plaats uitgeplant kan worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
6.9K

Het beste antwoord

Er zijn twee soorten Riddersporen.
De vaste Ridderspoor.
En de eenjarige Ridderspoor.
Denk zelf dat je de eenjarige soort bedoelt. ( erg mooi! )
Als je in april gaat zaaien, dan komt het ergens in mei boven de grond.
Dan wordt het weer al beter en er is voldoende daglicht
Zou je nu al binnen gaan zaaien, dat duurt het nog 10 weken voordat het mei is.
Want dan kan je ze pas buiten gaan planten.
Binnen is er aanzienlijk minder en korter daglicht, tegen de tijd dat ze buiten kunnen, zijn ze al weer dood, of heel erg sprieterig en slap, tevens zullen ze direct in het zonlicht verbranden.
Maar belangrijker is nog dat je eenjarige Riddersporen niet kan verplanten, ze vormen een penworteltje dat bij het verplanten afbreekt, daarom kan je ze alleen maar ter plaatse zaaien!!
Dus kan het zaaien alleen maar in de volle grond en ter plaatse.
Nog even geduld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voorzaaien is wel mogelijk met de nodige voorzorgmaatregelen. Half april in een lichte kas in jiffy potjes is wel te doen. Bij uitplanten wel wat voorzichtig zijn maar de penwortel breekt niet zo maar. Of het veel zin heeft valt te bezien. Ik doe het nog wel eens met wisselend succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja zeker met een kasje, zeker als je kunt verwarmen, is vrijwel alles mogelijk, maar veel plantensoorten zullen ook reageren op de lengte van het daglicht en dat is nu veel korter dan in april.
Maar de vraag ging over binnen zaaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier heb ik wat aan ,Bedankt

Andere antwoorden (1)

Op zich kan dat wel, maar je wint er niets mee.
Binnen gezaaide plantjes worden vaak pierig, en sowieso krijgen ze een enorme terugslag als je ze buiten plant.
Zaai je wat later meteen buiten, dan ontwikkelen zich meteen krachtige plantjes.

Jonge ridderspoor is enorm in trek bij slakken, dus spaar alvast wat lege petflessen.
Doormidden gesneden kan je ze met de bodem omhoog ter bescherming over de jonge plantjes plaatsen.
Rieneke1