Hoe hou ik mijn nieuwe straatje onkruidvrij?

De gemeente heeft bij ons achter alles vervangen en een mooi nieuw straatje van onze schuur naar het voetpad gemaakt en nog 2 vierkante meter voor de vuilnisbakken. Heel aardig van de gemeente, maar nu wil ik het straatje graag onkruidvrij houden, in tegenstelling tot de oude die constant werd overwoekerd. Hoe doe ik dat?

Het straatje bestaat uit klinkers. Zelf dacht ik eraan om cement tussen de klinkers te vegen en dan wachten op een regenbuitje. Kan dat? Zijn er betere opties?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
9.4K

Het beste antwoord

toen in de klompen op m'n farmpje stond ging ik altijd rond met de spuit roundup verdunning. hoe het ook al weer zat met de verhouding, 2 zaadlobbigen en vaste onkruiden weet ik niet meer, maar het hielp wel heel goed.
word geel, droogt uit en je kan het dan zo wegvegen
(buiten de mega tuin 4 hectare aan klinkertjes dus dat deed ik niet met een krabbertje)

bij de link zou je ook nog kunnen kijken voor een voegmiddel zodat je ook niet met de spuit rond hoeft (heb het zelf niet ervaren als een makkelijk klus met die spuit op mijn rug)

er is een versteviger voor zandvoegen op de markt of een speciale voegmortel. (ben je ook gelijk van de mieren af die eea laten verzakken)

succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die eerste link heb ik niet zoveel aan, ik heb net een vracht zand in de voegen zitten vegen :P Maar de tweede lijkt wel op wat ik in gedachten had. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen dank! :)

Andere antwoorden (13)

Ik ben bang dat dat cement te simpel gedacht is.
Af en toe een emmer chloor (niet millieuvriendelijk) werkt beter.
Of gewoon regelmatig onkruid wieden
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is dat te simpel gedacht dan? Waarom zou dat niet werken? Scherp zand zit er al tussen, nog een beetje cement en water erbij en 't zal toch wel uitharden?
anneliez
13 jaar geleden
Omdat dat zand niet echt gemengd wordt met water en cement op die manier,
Cement werkt perfect. Doen ze tegenwoordig vaker bij het straten. Hoe ze het precies toepassen kun je het beste even vragen aan een stratenmaker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet met cement want dan worden je klinkers ook grijs. De enige oplossing is denk ik, regelmatig verwijderen met voegkrabber en/of spuiten met verdelger.

Toegevoegd na 2 minuten:
Cement voeg je door het zand bij het leggen voor meer stabiliteit, niet zozeer tegen onkruid bij mijn weten. De oplossing na het straten met cement werkt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan me niet zoveel schelen dat ze grijs worden. Ik kijk er zelf toch niet tegenaan, want mijn schuur staat er voor :P En het zal er wel weer vanaf slijten. Dat doet het nl. ook wel bij tegels binnenshuis.
Wij hebben dat geprobeerd: cement tussen de voegen doen en dan nat maken....een ramp!!! Want het cement komt ook op de stenen en tussen de voegen wordt het een korrelig zooitje.
Wij gebruiken een onkruidbrander.
Snel gedaan als je het bijhoudt.
Het stinkt wel enorm....
Ze zijn overal te koop: in tuincentra bijvoorbeeld.

http://www.emgas.nl/tuin/?page_id=36
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan ik m'n soldeerbout ook wel gebruiken :) Maar ik wil 't liever zo onderhoudsvrij mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes! Onkruid vergaat niet zeggen ze hè!!
Ik hou de antwoorden en reacties in de gaten....ik ben VOOR simplicity ;-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom wil ik ervoor zorgen dat het er niet is, dan hoeft het ook niet te vergaan ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Desnoods een Creme Brulee brander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proest! En multifunctioneel ook nog es!
Goeie Moolkeesje, maar is zo'n brander niet klein?
Want anders krijgen we weer rugproblemen hè, dan heb je DAT weer ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach nee, je gaat er gewoon lekker op je gemakje bij zitten :) Biertje erbij. Aan 't luieren? Nee hoor, ben druk bezig met onkruid wieden!
Je kunt het ook onkruidvrij houden door er regelmatig wat schoonmaakazijn overheen te gooien en in de voegen te vegen. Daar gaat onkruid dood van. Het is biologisch afbreekbaar en dus milieuvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik gebruik schoonmaakazijn. Het voordeel is dat de tegels er ook van kunnen 'opknappen', er dus schoner van worden.
Sommigen verbranden het onkruid maar dan verkies ik toch de azijn. Met kokend water schijnt ook een optie te zijn.
http://www.omaweetraad.nl geeft diverse aanwijzingen.
Kijk ook op:
http://www.nietnuttig.nl/2007/08/04/onkruid-verwijderen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Viakal of Antikal is afdoende voor een hele lange tijd.
Cement of stelspecie laten geen water door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geeft niet als het geen water doorlaat, het is geen grote oppervlakte en aan beide zijden is een tuin waar het kan worden afgevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat een zuur niet erg op prijs gesteld word door de bestrating. bovendien is de kans op kleurverschil aanwezig als je niet precies de voegen raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt me niet uit hoor, het zijn slechts de achterburen die ertegenaan moeten kijken, ikzelf niet :P
Cement tussen de klinkers vegen wordt echt helemaal niets, wel heb je dan hele lelijke stenen die vol cement zitten, alsof er bouwvakkers bezig zijn.
Gewoon een paar flessen schoonmaakazijn in je schuurtje zetten, boor er een klein gaatje in, knijp je er nu in, dan heb je een klein straaltje, prima voor tussen de voegen te spuiten waar onkruid staat, de volgende dag is het al dood!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ga ik onthouden voor als er toch onkruid opkomt. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het kost je bijna niks.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een zere rug misschien Eef? +1 Eddepet :)
Gewoon af en toe met een harde bezem of borstel er over heen rossen; dan is het meeste al weg. Wat er dan nog staat kun je gewoon met je vingers er tussen uit trekken.
Is maar een paar minuten werk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kost niks, en je paadje stinkt niet naar azijn, of chemische troep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door gebruik te maken van dansant tussen de klinkers, verkrijgbaar bij de bekende bouwmarkten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Af en toe zout erop gooien op een dag dat het gaat regenen. Heel effectief en het stinkt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een onkruidkrabber, staalborstel op een steel, zie de link.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je voegen vullen met cement is heel makkelijk, in Belgie doen ze niet anders.
Maak een mengsel van fijn wit zand en cement, heel nat mixen, een soort drab, wrijf dit vervolgens in de voegen met een trekker.
Nu zijn je voegen gevuld en moet je alleen nog je tegels afnemen met een grote spons tegen de cementaanslag, vaak je water verversen!

Voor een perfecte uitleg moet je even via Google.be zoeken, heb je zo de goeie verhoudingen zand/cement/water te pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ouderwets onkruidkiller van Bayer is tegenwoordig verboden, maar die was een maal per jaar wel afdoende.
Dus zit er niets anders op dan het onkruid te laten komen, besproeien met roundup en het daarna met een krabber te verwijderen. Dat hoef je maar een a twee keer per zomer te doen.