Hoe maken wij onze te koop staande woning nog aantrekkelijker voor potentiële kopers?

Onze woning staat sinds augustus vorig jaar te koop en inmiddels hebben we 32 bezichtigingen achter de rug. Tot driemaal toe is het huis zelfs bijna verkocht geweest, maar ja, nog steeds niet dus. De vraagprijs is marktconform (zelfs een beetje scherp), de ligging is geweldig, het onderhoud zowel binnen als buiten prima. Enkele kamers zijn leeg, andere kamers zien er bewoond uit. Over belangstelling hebben we absoluut niet te klagen, maar wat is nou dat ene zetje dat nodig is? Hebben jullie tips voor het nog aantrekkelijker maken van de woning (nee, niet de prijs omlaag)?

Toegevoegd na 13 minuten:
op verzoek van nienke:

http://www.regiomakelaar-groningen.nl/huizen/index.php?id=179

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo op het eerste gezicht is er niets mis met de prijs en het huis. Belangstelling heb je genoeg, dus aan de prijs moet je niet rommelen zolang niemand een bod uitbrengt. Als ik potentiële koper was van jouw huis zouden bepaalde meubelen en indeling niet mijn smaak zijn. Niet iedereen kijkt hier doorheen (want dat neem je allemaal mee), maar in dit geval zou een stijlist niet eens zo gek zijn. Die zouden zonder al te veel kosten met een paar wijzigingen denk ik de presentatie kunnen verbeteren. Zonder stijlist zou ik denk ik gewoon wat zaken weg halen (maar maak het niet leeg!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ som Dank je voor je reactie! Persoonlijk spulletjes, meubelen en dergelijke kunnen inderdaad een breekpunt zijn voor potentiele kopers. En toch...één keer was tie bijna verkocht, juist door die persoonlijke spulletjes. Die mevrouw was helemaal weg van de inrichting en zag daardoor hoe zij het zelf graag wilde. Helaas bleek de financiering net niet mogelijk, anders..... Maar over het algemeen is het inderdaad beter zo veel mogelijk weg te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een leuk huis!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ InekevL Dank je wel! Wellicht iets voor je? Zit een open haard bij (kost niets extra's) en een zeer aantrekkelijke tuin ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt allemaal voor jullie tijd, energie en tips!!! We gaan ze lekker uitpluizen en tot ons nemen!

Het beste antwoord

Haal je huis even uit de verkoop, en zet hem dan weer te koop. Ook al weet iedereen dat het niet zo goed gaat op de huizenmarkt, mensen denken toch 'daar zal wel iets mee zijn' als een op het oog leuk huis al meer dan een half jaar te koop staat.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vermelding op funda.nl of vergelijkbare site. Staat daar 'sinds juni 2010' dan geeft dat mensen het idee dat ze er net op tijd bij zijn. Staat er 'sinds augustis 2009' dan gaan mensen zich afvragen waarom het nog niet is verkocht.

Bedenk ook dat mensen die niet via internet op jullie huis komen, ongetwijfeld voor of na de bezichtiging het adres gaan googlen en op al dat soort sites komen!

Toegevoegd na 25 minuten:
Nu ik de foto's heb gezien, een tip die al eerder is genoemd: dingen weghalen!

Bijvoorbeeld het kastje naast de bank staat tot de nok toe vol met foto's, beeldjes en prullaria, en oogt voor een buitenstaander (die de mensen op de foto's niet kent) niet huiselijk, maar vooral druk, benauwend haast.

Ook het hondenbeeldje naast dat kastje en het scherm op de vensterbank zou ik weghalen, die nemen ruimte in beslag.

Hetzelfde geldt voor het kastje in (zo te zien) de serre: leeghalen!

Planten zijn goed, maar je hebt er erg veel (grote) staan. Gecombineerd met de beeldjes op de vensterbank, de vitrage en de gordijnen blokkeren ze het licht. De beeldjes zou ik allemaal weghalen, voor iedereen die niet exáct dezelfde smaak heeft, zijn die te overheersend. Planten kun je een beetje uitdunnen, dan hebben mensen beter uitzicht naar buiten.

Ik tel minstens twee grote kattenkrabpalen: opruimen, zelfs voor mensen die van katten houden, leiden die af van de ruimte.

Ik zie op een houten stoel een zadel met een prijs eraan: leuke touch, maar in een te kleine ruimte, die daardoor nog kleiner oogt.

In het algemeen zou ik een stuk rustiger aan doen met kussentjes op banken en stoelen. Knus is goed, verstikkend niet.

Altijd onthouden: de toverwoorden zijn licht en ruimte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een makelaar prikt daar wel doorheen denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een makelaar wel, maar die prikt ook wel door het 'er zal wel iets mis mee zijn' heen. Het gaat hier om de kopers zélf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor je zeer uitgebreide antwoord! ik ga er eens rustig voor zitten! veel dingen die je opnoemt hebben we al wel gedaan, maar zijn niet op de foto te zien. hebben we expres zo gelaten. als mensen dan hier komen, heb je toch een "wauw"-factor, omdat ze merken dat de ruimtes groter zijn dan op de foto's lijkt. maar nogmaals, we gaan je lijstje eens rustig doornemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerlijk gezegd juist wel nieuwe foto's maken. De invloed van foto's die een goede situatie waarheidsgetrouw weergeven is véél groter dan het wauw-effect van meer ruimte voor de mensen die komen kijken. Vergeet ook niet: ná de bezichtiging zullen de meeste mensen de foto's nog even opnieuw bekijken. Bijvoorbeeld om jullie huis te vergelijken met een ander huis dat ze bezichtigd hebben. Dan is het niet de bedoeling dat mensen denken 'tja, het leek ons wel leuk, maar als ik die foto's nog eens bekijk, krijg ik toch een ietwat benauwd gevoel.' Mijn advies dus: zorg ervoor dat de ruimte picobello in orde is, én dat de foto's die mooie lichte ruimtes recht doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, als je er zoveel energie in steekt.....Beste Antwoord!

Andere antwoorden (12)

Ga eens op zoek naar een goede verkoopstylist. Die kan voor een klein bedrag je woning aantrekkelijker maken voor potentiële kopers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door hem heel erg op te knappen/schoon te maken. Leuke spullen er neer te zetten. Als je een foto had geplaatst, hadden we je gerichte tips kunnen geven.

Toegevoegd na 36 minuten:
je kunt je ook opgeven voor woon programma's die kunnen je meestal ook helpen met het verkopen van je huis. Neem contact op met RTL/SBS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede tip, maar denk er ook aan om vooral spullen weg te halen (zet die in een loods of huur een box). Hoe minder spullen er in de ruimte staan hoe rustiger het over komt en hoe beter de potentiële kopers zich in kunnen leven. Soms is het handiger om wat kasten weg te halen die voor jou wel handig/ nodig zijn, maar die een kleine ruimte erg vol maken. Door alleen het broodnodige te laten staan en te decoreren krijgt een koper een beter beeld. Denk ook aan de badkamer: haal alle "rommel" weg en verstop deze. Tandeborstels, mandjes etc.. Zorg voor een nieuw douchegordijn etc..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha.....je hebt gelijk hoor, flink schoonmaken! maar we hebben tussen de bezichtigingen door niet eens de tijd om het huis weer vies te maken, hahaha! +1
Gossie wat ee mooi huis. Alleen op de foto's lijken de vertrekken nogal klein. Op zich geen probleem omdat je al heel wat bezichtigingen hebt gehad.
Of misschien zit het toch in de ruimtelijkheid in het huis?

Wat voor mensen zoeken een huis als dit en hoe kun je die benaderen. Als dat goed lukt moet het zo weg zijn.
Suc6!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor je antwoord. We krijgen hier van alles over de vloer, gezinnen met kinderen, oudere stellen, paardenliefhebbers, rustzoekers, een heel breed publiek. En aan de aandacht ligt het inderdaad niet.
Er zijn tegenwoordig vaker woonprogramma's op tv waar ze hele goeie verhuistips geven om je woning zo aantrekkelijk mogenlijk te maken vd verkoop.hierdoor kom je zelf vaak op ideeen.Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ik heb de fotoos bekeken en het valt me op dat de kamers erg druk zijn.
Er staan heel veel spullen in waar potentiële kopers niet doorheen kunnen kijken, bv de boekenkastfoto.
De aandacht wordt heel erg getrokken naar alles wat er in de woning staat.
Ondanks dat het een prachtig huis is met een zeer aantrekkelijke ligging ben ik toch bang dat de kopers de ruimte als te klein ervaren vanwege alle persoonlijke spullen.
Mijn advies is om dit allemaal weg te halen en het huis ruimtelijker te maken, zet al die volle kasten op zolder of in een opslagruimte.
Verf de wanden roomwit zet er een aantal basiselementen in ( bv 1 grote plant in een mooie pot).
Laat de kopers 'door je huis heen kijken' zonder dat ze afgeleid worden door de inrichting.
Laat je niet afschrikken door er in te investeren. Reclame maken kost altijd geld.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
In t.v.-programma's wordt altijd aangeraden om alle persoonlijke spullen weg te halen. Huizenkopers houden er niet van om die te zien staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Het huis moet algemeen ingericht zijn. Dus niet een thema (overal bloemetjes-motieven, of alles roze).
-Het moet netjes zijn (ook de prullenbak legen).
-De lege kamers: wellicht beter om er even een bureau in te zetten met een oude (schone) PC / TV (hoeft niet aangesloten te zijn). Als 't er maar bewoond uit ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Waar ketst het dan op af bij een bezichtiging? Die punten zou ik aanpakken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag op een goeie vraag ;-) Ja, dat is het probleem dus. Soms laat men niets meer van zich horen, anderen willen eerst nog even verder kijken, zelfs een aantal maal gehad dat de meest pietluttige zaken werden aangehaald die ze van tevoren al hadden kunnen weten als ze goed naar de advertentie hadden gekeken.....eigenlijk is er geen touw aan vast te knopen.
Wij hebben destijds een huis gekocht omdat er een open haardje in zat. Dat maakte voor ons net het verschil. Achteraf bleek dat de verkopers het haardje om die reden (betere verkoopbaarheid) hadden laten aanleggen.
De verkoopprijs werd eveneens hoger, zodat ze de kosten eruit haalden.
Een leuke aangelegde tuin is ook aantrekkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Open haard zit er gelukkig al in en de tuin...tja...zowel wij als het dierenbestand genieten er van. Komend weekend in ieder geval weer twee bezichtigingen en mooi weer. Kunnen we lekker buiten een gesprekje voeren!
Als mensen het huis komen bezichtigen:

De geur van koffie!!!!!!!!

PS: de kamers zijn te druk, te veel spullen (op de foto's). Je makelaar had je hier wel mogen bij helpen. Je hebt zeker nieuwe foto's nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Tja, de geur van koffie doet veel he? Maar dat staat altijd klaar hier (misschien moeten we wel andere koffie nemen ;-)) De foto's zijn inderdaad erg druk en inmiddels ook gedateerd. We hebben al veel opgeruimd en weggedaan. Het is al een stuk rustiger. We hebben wel besloten om geen nieuwe foto's te maken, omdat mensen met een bepaald beeld hiernaartoe komen en dan ineens zien dat er veel meer ruimte is, dan op de foto's lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet de bedoeling om zo veel mogelijk mensen naar je huis te krijgen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaliter wel, in ons geval hebben we qua belangstelling echter niet te klagen. Sterker nog, drukker hoeft het van ons eigenlijk niet te worden ;-) Waar het ons om te doen is, is dat na 32 bezichtigingen er nog geen koper is. Blijkbaar zien wij iets over het hoofd waardoor mensen afhaken. Maar wat? Vandaar mijn vraag om tips.
vers gebakken en nog heerlijk geurende appeltaart schijnt ook te helpen. verder zou ik een advertentie in een landelijke krant zetten. het kost relatief weinig en je haalt een veel grotere doelgroep binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de stijgende huizenprijzen en het groeiende aantal mensen dat hun huis wil verkopen is het tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk om je huis snel en goed te verkopen. Gelukkig kun je met een aantal eenvoudige tips en trucs je huis al een stuk aantrekkelijker maken. Lees de tips van de experts, gebruik je gezonde verstand en ga ervoor.

Lees deze tips en trucs maar eens:

http://www.hoedoe.nl/wonen-inrichten/inrichting/hoe-maak-ik-mijn-huis-aantrekkelijk-voor-de-verkoop