Wat kun je het beste op of aan de muren doen, bij een gehorige woning, indien je de buren zo min mogelijk wilt horen?

Is behang bijvoorbeeld geluidsdempend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.9K

Het beste antwoord

Je zou voorzieningen kunnen treffen om de wanden geluidsdempend te isoleren met een extra gipswand. Omdat de grootste herrie contactgeluid is moet je je hier op focussen.

Belangrijk is dan dat de wand zo min mogelijk contact maakt met de muur en vloer om het geluid door te geven. Hiervoor zijn speciale bouwbeschrijvingen te vinden. Je doet dit bijvoorbeeld door regels te bevestigen op de muur, tussen de regels geluidsisolerende wol (bijv. rockwool) en daar weer gipsplaten tegenaan (geen contact laten maken met de vloer en plafond), Dit dicht je af met kit.

Er zijn ook mensen die de voorzetwand juist wel tegen het plafond en vloer bevestigen en niet tegen de muur.

Bijgaande link van een akoestiekwinkel is specialist op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Het goede antwoord +1.
(maar is een hele verbouwing)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb daarom ook liever een goede relatie met mijn buren.

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt geluiddempende wandbekleding kopen idd.
of dat echt afdoende is kun je je afvragen.
trappen en plafonds geven ook vaak geluid door.
misschien een praatje maken met hen?

ik heb dovige oudere buren onder en boven, nu hebben ze een koptelefoon oid, maar er is een tijd geweest dat de tv/radio erg hard stond. na erover praten met elkaar is het wel verbeterd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is te isoleren als je de ruimte hebt. Er gaat wel zo'n 5-8 cm verloren aan isolatie, regels, voorzetwanden e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verlies aan ruimte heb je idd. maar als het je levensgenot verhoogt is dat misschien wel de moeite waard..
Eierverpakkingen. Maar ik kan me goed voorstellen dat je dat niet op je muren wil hebben (:

Alles met veel verschillende vlakken (dus niet recht toe recht aan) houdt geluidsoverlast tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Insmeren met leem.

Toegevoegd na 3 minuten:
www.livingearth.nl/eigenschappen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben buren aan één kant en hebben op de gemeenzame woonkamerwand balkjes getimmerd in blokvorm en die ruimtes opgevuld met dikke styropor blokken. Een gipswand ervoor gezet en hier glasvezelbehang tegen geplakt om de naden van de gipsplaten niet meer te zien. We horen niets meer van hun klappende deurtjes en harde muziek/tv. Ze zijn nl. al wat ouder en hardhorend.
amc