Moet ik mijn azalea's snoeien?

Voor het tweede jaar bloeien mijn azalea's uitbundig maar na de bloei staan ze er armetierig bij, met weinig blaadjes en korstmos. Ze zijn bemest, nieuwe tuinaarde aan toegevoegd en tuinturf maar zonder resultaat. Moet ik ze nu maar flink terugsnoeien of wat is de oplossing?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
6.3K

Het beste antwoord

Je kunt de azaleas prima snoeien, bij de soort die jij hebt is het zeker verstandig als je de plant compact wilt houden.
Zelf doe het ik geleidelijk en geen drastische snoei, indien aanwezig verwijder ik de afgestorven takken en kort ik de lange uitlopers behoorlijk terug. Het is niet ongewoon dat een gedeelte van een tak afsterft na het snoeien maar dan wacht ik tot het volgend jaar om ze weg te halen. Het risico van afsterven wordt groter naarmate de takken ouder en lager in de struik zitten.
(Controleer of er geen groen meer onder bast zit).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Azalea's vragen een altijd vochtige en humusrijke voedzame grond die ook nog redelijk zuur moet zijn.
In heel veel tuinen is de grond niet echt geschikt voor azalea's, maar omdat de plant zo sterk is, gaat hij niet direct dood.
Spit de planten er uit, maak een zeer ruim plantgat en vul dat met een hele zak goede potgrond.
Plant hierin de Azalea en de plant zal spoedig weer herstellen.
Korstmossen op takjes wijzen er op dat de plant heel erg slecht groeit.

Toegevoegd na 1 minuut:
je kunt na het planten er een-derde van de takjes er af knippen, voor een betere hergroei.

Toegevoegd na 4 minuten:
Na het uitspitten van de planten kan je zien dat de wortelkluit vrijwel of geheel niet is gegroeid.
Dan is je tuingrond ongeschikt voor Azalea's.
Planten in voldoende potgrond is dan de oplossing.