Mag ik eenzijdig van de gezamenlijke oprit met de buren af?

Tussen de oprit (carport) van de buren en die van mij zit geen scheiding, zodat we beiden de auto kunnen plaatsen. Met een hek ertussen zou dat niet meer gaan, dan kunnen de portieren niet meer goed open.

Zelf zou ik graag de oprit bij de tuin trekken, omdat ik de auto altijd voor de deur zet. Maar de buren willen dit niet. We komen er niet uit. Voor mij is het echter wel belangrijk, omdat ik praktisch geen voortuin heb en zo toch 2 meter tuin, met een lengte van 8 meter aan de zijkant van mijn huis zou krijgen. Wat kan en mag ik doen?

Het huis heb ik net gekocht.
Blijkbaar is mijn vraag niet helemaal duidelijk. Er is geen sprake van een gezamenlijk gebouw, enkel een inrit. De rest van de straat heeft dit niet (en parkeert dus op straat), maar de vorige bewoners hebben dit ooit zo met de buren aangelegd. Hieronder een (Google)voorbeeld van de huidige situatie.

Picture for question
4 jaar geleden
in: Tuin
24.1K
Antoni
4 jaar geleden
Is het niet een idee een smaller deel van de oprit bij je tuin te trekken? Dan hebben de buren nog ruimte voor hun auto en jij toch een grotere tuin.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Maxxhunter neen zeer waarschijnlijk mag u dat niet.
Indien zich op de gronden van twee eigenaren een gezamenlijke constructie bevindt dat duurzaam is verbonden met de grond ontstaat er een mandelige zaak en een eenvoudige gemeenschap. De wet regelt dan wat de rechten en plichten zijn. En vordering tot verdeling is uitgesloten. Boek5 BW titel 5)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2018-09-19#Boek5_Titeldeel5
(Boek 3 BW titel t7)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005291/2019-01-01#Boek3_Titeldeel7
Een buur mag dus niet zelfstandig (dus zonder toestemming van de andere buur) werkzaamheden verrichten aan de mandelige zaak. Hij mag bijvoorbeeld niet zomaar een scheidsmuur neerzetten.
Het kan zelfs zo zijn dat gemeentes verbieden om constant de eigen auto voor de deur te parkeren als er een eigen oprit, u noemt het zelf al een carport,aanwezig is. Parkeren, zelfs als het je eigen in- of uitrit is, mag niet.
Artikel 24 van de RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ziet eruit als een gezamenlijke in- en uitrit.
Er kan bepaald zijn dat deze plaats een in- en uitrit voor beide buren is. Als een van de buren zijn erf verkoopt, dan gaat de mandeligheid mee over.

Het beste antwoord

Ik ken natuurlijk de situatie ter plekke niet, maar je mag op jouw grond doen wat je wilt. Je wilt ongetwijfeld geen ruzie met de buren, dus ik zou de carport in tweeën delen en de helft van de buren met palen ondersteunen. Jij kunt dan jouw kant afbreken en er tuin van maken, de buren houden dan hun deel van de carport. Er moet wel een bandje langs de bestrating onder de carport van de buren, anders 'lopen' de tegels jouw tuin in. Door met palen te ondersteunen, kunnen zij de deur nog steeds openen. Dat zal dan weliswaar over jouw grond gaan, maar dat lijkt me acceptabel en geen probleem als je daar met de beplanting een beetje rekening mee houdt.
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
En als de buren in of uit hun auto stappen moeten ze over het gras of door de planten van de vraagsteller lopen? Dat lijkt mij geen goede oplossing! Ook lijk je te suggereren dat de carport zonder overleg met de buren kan worden aangepast. Dat is natuurlijk vragen om (extra) problemen!
paulus811
4 jaar geleden
Allemaal bedankt voor de minnen, ik wacht de briljante antwoorden met spanning af.... Nee natuurlijk moet je dit niet doen zonder overleg met de buren en dat suggereer ik ook nergens. Ik leg alleen uit hoe het technisch eventueel op te lossen is. En als er nu twee auto's naast elkaar kunnen, is er voor beiden dus kennelijk genoeg ruimte om uit te stappen, waarom suggereer je dat de buren dan door de planten moeten lopen?
Inekez1
4 jaar geleden
-
"maar je mag op jouw grond doen wat je wilt."
Dat is helaas lang niet altijd het geval! Er zijn al heel wat conflicten en jarenlange burenruzies ontstaan door deze misvatting. Er wordt gesproken over gezamenlijke oprit. Als die oprit inderdaad mandelig is, of als er een erfdienstbaarheid is gevestigd (bijvoorbeeld beide buren hebben het recht de oprit te gebruiken voor parkeren) dan kun je niet zomaar de helft veranderen en daarmee het gebruik door de buren belemmeren. Ook een gezamenlijk carport kun je niet zonder uitdrukkelijke toestemming van de buren gaan aanpassen. Dat je allerlei praktische oplossingen bedenkt om de buren te verleiden om mee te werken is prima, maar ze zijn daartoe niet verplicht als het juridisch gaat om gezamenlijk gebruik van de oprit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@paulus811, helaas de nieuwe eigenaar @Maxxhunter mag niet alles doen wat hij wil. Eerst heeft hij het over een gezamenlijke oprit, later noemt hij het zelfs een carport. Het kan ook nog zijn dat gemeentes verbieden om constant de eigen auto voor de deur te parkeren als er een carport aanwezig is.
Ook parkeren voor je eigen in- en uitrit, zelfs als het je eigen in- of uitrit is, mag niet.
Artikel 24 van de RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens).
Maxxhunter
4 jaar geleden
Er is geen overdekte inrit, enkel zit er geen hek of beplanting tussen de bestrating. Er is ook geen sprake van gemeenschappelijk bezit. De rest van de straat parkeert op de openbare weg, en heeft dus een stukje tuin (planten, grind) naast het huis liggen. Ook is er geen garagedeur door auto's (enkel een schuurdeur voor fietsen) aan het einde van de inrit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een in- of uitgang gebruikt als parkeerplaats van een gebouw of perceel naar de openbare weg, en/of vanaf de openbare weg, hoeft niet per se een overdekte uitrit/oprit te zijn.
Antoni
4 jaar geleden
@paulus811 1. Ik heb niet geschreven dat je suggereert dat het allemaal zonder overleg met de buren gedaan kan worden. Ik schreef dat je dat LEEK te suggereren. Je hebt namelijk niets over overleggen met de buren vermeld in het antwoord: de vraagsteller moest maar meteen gaan verbouwen.
2. Je schrijft dat de autodeur in de nieuwe situatie boven de grond van de vraagsteller zal openen. Dat betekent naar mijn idee dat de buren bij het in- en uitstappen dus ook over de grond (de tuin) van de vraagsteller zullen (moeten) lopen.
3. Overigens heb ik geen duimpje omlaag gegeven voor dit antwoord. Ik ben ervan overtuigd dat er voor de betrokkenen best een oplossing te vinden is, ook met de ideeën uit jouw antwoord. Een deel ervan is overigens niet meer relevant, want de vraagsteller heeft inmiddels laten weten dat er niet echt een gebouw (of carport) is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Antoni, als de andere buurman zich beroept op Boek BW titel 7 hoeft het niet om een gebouw, zoals een carport, te gaan. Hoe het ook zij, dat je op je eigen grond mag doen wat je wilt is niet altijd het geval. Een in-uitrit die één geheel vormt met beide aanliggende woningen voldoet ook aan mandeling. Zoals je schrijft: het is vragen om problemen.

Andere antwoorden (1)

Je moet rekening houden met de omgeving.
Misschien moet je zelfs een omgevingsvergunning regelen.
Je kunt niet zomaar van je voortuin een parkeerplaats maken. Andersom kun je ook niet zomaar van een oprit (lage drempel) een tuin maken.
Op omgevingloket.nl kun je uitzoeken of in jouw gemeente een vergunning vereist is. Zo ja, dan kun je deze meteen digitaal aanvragen.

Je aanvraag moet voldoen aan het Bouwbesluit
Je aanvraag moet voldoen aan de bouwverordening
Je aanvraag moet passen in het bestemmingsplan van je gemeente
Je aanvraag moet voldoen aan de welstandseisen
Je moet voldoen aan bepaalde eisen met betrekking tot je buren

Kortom, regel het op de officiële manier.
Geef netjes bij de buren aan dat je eerst navraag doet of het kan.
Houd ze verder op de hoogte.
Je wilt liever in harmonie naast elkaar wonen.
https://www.eigenhuis.nl/verbouwen/kosten-vergunningen-en-financiering/vergunningen
Toegevoegd op 22 april 2019 12:22: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ De nieuwe kopers kunnen niet zomaar van de voortuin een parkeerplaats maken. Andersom kunnen zij niet zomaar van een oprit (lage drempel) een tuin maken.
De vragensteller moet minstens voldoen aan bepaalde eisen met betrekking tot het gezamenlijke bouwsel (het mandelige bouwsel).
Indien zich op de gronden van twee eigenaren een gezamenlijke constructie bevindt dat duurzaam is verbonden met de grond ontstaat er een mandelige zaak en een eenvoudige gemeenschap. De wet regelt wat de rechten en plichten zijn. Een vordering tot verdeling is uitgesloten. Er mag niet zomaar een scheiding worden aangebracht.
Boek5 BW titel 5)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2018-09-19#
Boek 3 BW titel 7)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005291/2019-01-01#Boek3_Titeldeel7
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de wettelijke aanvulling.
Dit is relevante aanvullende informatie.