Hoeveel water (per week) heeft mijn Rhapis-binnenplant (2m20 hoog) nodig?

Ik heb ´m een maand geleden gekocht bij een tuincentrum, maar inmiddels worden z´n bladeren bruin en gekreukeld.

Elke week geef ik ´m een goeie liter water (misschien eerder twee). Hij staat niet in direct zonlicht, maar krijgt wel genoeg licht volgens mij.

De potgrond voelt al snel droog aan. Er zit 60 liter grond in met 8 cm hydrokorrels op de bodem.

De plant was schitterend toen ik ´m kocht, ik hoop dat ik hem ooit nog in oude staat kan bewonderen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Deze palm komt uit warme vochtige gebieden, in de kas waar ze gekweekt worden, is het ook warm en vochtig.
Echter de kamer binnen is de lucht veel te droog en minder warm, nu probeert de palm zich aan te passen door een groot gedeelte van zijn blad af te stoten (bruin worden).
Water geven is voor iedere plant in huis best wel een probleem, er is geen enkele regel voor, omdat de soort, de groote van de plant, de groote van de pot, de kamerthemperatuur en de luchtvochtigheid van invloed.
De meest planten gaan dood aan te veel water.
Is de plant in ruste of juist aan de groei?
Geef dus alleen maar water als de grond echt te droog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een makkelijk te verzorgen robuuste palmsoort die tegen een stootje kan. Niet in de volle zon laten staan, maar wel op een lichte plaats.
Matig water geven tijdens de groeiperiode. Laat de potgrond tussen twee gietbeurten in licht opdrogen.
Tip: Regelmatig benevelen bij een kamertemperatuur van 18°C. Gebruik gedistilleerd water of regenwater.
Amadea