Mijn buurman heeft 2 bijenkasten geplaatst, en ik heb er last van. wat nu ?

Wij wonen in een rijtjeshuis, en mijn buurman dacht het leuk te vinden even 2 bijenkasten te plaatsen, nou heb ik niks tegen dat hij dat wilt. echter vliegen er ontiegelijk veel bijen rond in mijn tuin. ik heb 4 kleinkinderen die graag in mijn tuin spelen, en het niet prettig vinden om gestoken te worden.

Wat kan ik hier nu tegen doen?

heb m'n buurman hier op aangesproken, echter was hij niet hier over aanspreekbaar.

Weet jij het antwoord?

/2500

Eerst nagaan of er in Algemene Plaatselijke Verordening (APV) iets staat over het houden van bijen. In iedere gemeente is er een APV maar daar staat niet noodzakelijk altijd wat in over het houden van bijen. Zou dat wel zo zijn, dan kan er bijv. in staan: " U mag geen bijen houden binnen 30 meter afstand van woningen of andere gebouwen waar overdag mensen verblijven (zoals bedrijven en scholen). Ook mag dit niet binnen 30 meter afstand van de openbare weg. • Het verbod geldt niet als u voldoende beschermingsmaatregelen neemt (door middel van een afscheiding van 2 meter) of wanneer de omliggende gebouwen eigendom zijn uzelf." Overtreedt de buurman de APV waarin zo'n artikel staat, dan kan de politie worden ingeschakeld. Is er geen APV, dan is feitelijk alleen een rechtszaak mogelijk. Je kunt iemand namelijk iemand niet 'zomaar' iets verbieden wat toegestaan is, tenzij het een onrechtmatige daad oplevert. Daar kan de rechter een knoop over doorhakken. Er zijn namelijk ook zaken die (een aantal) mensen als hinderlijk ervaren maar die tot op zekere hoogte moeten worden getolereerd. Denk aan hondengeblaf, het kraaien van een haan of het verspreiden van vette barbecuewalmen over een woonwijk. Het beste is het als je er samen met de buurman uit komt, dat houdt de relatie met de buurman en de buren goed. Toegevoegd na 8 minuten: Nog een voorbeeld van een APV met 'bijenparagraaf' (Wageningen). Artikel 2:64 Bijen 1. Het is verboden bijen te houden: a. binnen een afstand van 30 meter van woningen of andere gebouwen waar overdag mensen verblijven; b. binnen een afstand van 30 meter van de weg. 2. Het verbod in het eerste lid is niet van toepassing indien op een afstand van ten hoogste zes meter vanaf de korven of kasten een afscheiding is aangebracht van twee meter hoogte of zoveel hoger als noodzakelijk is om het laag uit- en invliegen van de bijen te voorkomen. 3. Het verbod in het eerste lid, aanhef en onder a, is niet van toepassing voor de bijenhouder die rechthebbende is op de woningen of gebouwen bedoeld in dat lid. 4. Het verbod in het eerste lid, aanhef en onder b is niet van toepassing op situaties waarin wordt voorzien door het Gelderse wegenverordening. 5. Het college kan van het verbod in het eerste lid ontheffing verlenen. 6. Op de ontheffing is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) van toepassing."

Ik zou contact opnemen met de gemeente als ik jou was. Je buurman vergeet wrs (of heeft er maling aan) dat je kleinkinderen de bijen niet kunnen ontwijken, en er bovendien mensen zijn die enorm heftig reageren op een bijensteek omdat ze er allergisch voor zijn (met alle mogelijke gevolgen van dien) Stél dat je kleinkinderen worden gestoken door een bij (ontwijken en met rust laten lijkt me niet te doen met veel zoemers in je tuin) zit de kans erin dat ze de tuin niet meer in durven omdat ze weten dat de bijen er zitten. (ze zullen de eerste niet zijn die na een steek panisch worden voor bijen of andere zoemers) Zou je iemand in je kennissenkring hebben met een dergelijke allergie, kan je het zeer waarschijnlijk wel schudden om bv bij een feestje, visite of BBQ lekker in je tuin te zitten. Wellicht kan je dit ook aangeven bij de gemeente, bovenop de nadelen die het voor je kleinkinderen kan hebben. Fijn dat je buurman de bijen wil helpen hoor, maar een achtertuintje van een rijtjeshuis is hier gewoon niet geschikt voor. Bijenkasten staan immers niet voor niks op 'afgelegen' plekken zoals een natuurgebied of een grote lap tuin waar buren er geen last van hebben. Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar mogelijk is burenoverlast een ingang?

Bronnen:
http://bijensteek.com/bijensteek-allergie/
http://www.dokterdokter.nl/aandoening/bijensteek/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100