Wie weet er een oplossing voor de krulziekte van een perzikboom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.2K

Antwoorden (2)

Bestrijding of preventie van krulziekte (Taphrinia deformans)

- Tijdens of na de bladval en bij het zwellen van de knoppen spuiten met aangepaste schimmelwerende producten.

- Net voor het uitlopen van de perzikknoppen is het ideale tijdstip om schimmelwerende producten ofwel plantversterkende middelen te gebruiken. Meestal zijn ca 3-4 behandelingen nodig.
In de maanden januari - februari (maart) vanaf 10°C beginnen de knoppen uit te lopen en worden ze geïnfecteerd indien de levende schimmelsporen nog aanwezig zijn. Licht aangetaste bladeren kunnen best verwijderd worden, voor ze wit worden.

- Net na de bladval (of bij 90% bladval) kan ook één of twee keer behandeld worden met schimmelwerende producten. De meeste schimmelsporen op de twijgen en knopschubben
worden dan opgeruimd.

Een behandeling met schimmelwerende producten zodra de ziektesymptomen (geelrood krullend blad) zichtbaar zijn is nutteloos!
Plantversterkende middelen kunnen helpen om sneller te hergroeien.

- Zorg ook voor een gezonde, evenwichtige boomgroei door jaarlijks te snoeien, tijdig te dunnen en door een evenwichtige bemesting te geven.

- Meerdere bespuitingen met plantversterkende middelen zoals o.a. Neudo-Vital (Vital) zouden ook een gunstig effect hebben. Ook aftreksels van heermoes (Equisetum) hebben een versterkend effect. Per land kan het toegestane gebruik van schimmelwerende producten verschillen, vraag dus na bij uw leverancier!

- Volgens sommigen zou een onderbeplanting van knoflook (Allium sativum), niet-rankende Oost-Indische kers (Tropaeolum) en mierikswortel (Armoracia rusticana) ook een gunstig effect hebben tegen de krulziekteschimmel. Door aan de voet van een perzikboom enkele sterk geurende mierikswortels uit te planten zou de weerstand van de boom verhoogd worden.

- Ruim na de bladval alle bladeren goed op of dek de boomspiegel af met een laagje compost. De regenwormen ruimen de zieke bladeren sneller op en de vitaliteit van de boom zal verbeteren.

- Een goede bodemstructuur en een actief bodemleven zijn goede preventiemaatregelen.

- Zorg dat de takken en jonge bladeren sneller kunnen opdrogen. De schimmelsporen kunnen alleen maar ontkiemen in een vochtige omgeving. Luchtig gesnoeide bomen en een ruime, winderige standplaats zorgen voor minder aantasting.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Wij hadden jaren geleden ook een pezikboom in de tuin. Elk jaar weer hetzelfde euvel en volgens onze tuinman is er gewoon weinig aan te doen. Een nieuwe perzikboom was ook geen optie, perziken schijnen er gevoelig voor te zijn. Onze oplossing: boom eruit en nu staat er een moerbei. Lang niet zo lekker als perziken, maar in ieder geval wel een mooie boom in de tuin.