Wat is het verschil tussen een vliering en een zolder?

Een hevige dicussie tussen vrienden deed mij het besluit nemen deze vraag eens aan u allen voor te leggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
21.2K

Het beste antwoord

Vliering is niet afgewerkte zolderruimte die zich onmiddellijk onder de nok van dak bevindt.

Zolder is een afgewerkte ruimte, meestal voorzien van deur, en afgetimmerd. Oftewel, makkkelijk toegangkelijk gemaakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Er is geen verschil, het is in beide gevallen de ruimte onder het dakbeschot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan taalkundig of streekgebonden zijn, maar voor mij is er een groot verschil tussen een vliering en een zolder.
Beide zijn ruimtes onder het dak, maar een zolder is een woonruimte (meestal slaap of hobby) en toegankelijk met een vaste trap, en een vliering is een onafgewerkte opslagruimte onder het dak die alleen met een vlizotrap bereikbaar is en ook niet altijd hoog genoeg om rechtop te kunnen staan.
Natuurlijk kun je van een vliering een bruikbare zolder maken door een trap te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik dacht dat je op een vliering niet rechtop kan staan maar meer bedoeld is om bijvoorbeel je kerstspullen en je campeer spullen op kan bergen. En een zolder waar je wel rechtop kan staan en wat veel ruimer is.Waar je zelfs een complete kamer van kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik onder een vliering versta is een ruimte boven in je huis welke bereikbaar is via een luik in het plafond van de eerste verdieping. Als je dat luik, dmv een stok of touwtje, opent komt er een uitschuiftrap (vlieringtrap) tevoorschijn die je naar beneden trekt. Zo kom je op de vliering.
Een zolder daarentegen kun je bereiken via een vaste trap. De zogn. zoldertrap.
Een vliering kan ook op zolder zijn waar onder de punt nog een plateau is getimmerd: de zogn. vliering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is de vliering een wel of niet afgewerkte gedeelte dat zich gelijk onder het dak bevind op de hoogste etage van het huis gelijk boven aan de trap. Een zolder is voor mij een wel of niet afgewerkte afgesloten kamer / ruimte gelijk onder het dak. Met afgesloten bedoel ik een deur erin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vliering is volgens de Dikke van Dale:
"Verdieping boven een zolder,ontstaan door de bevloering van de bint- en hanenbalken van de kapconstructie (gebruik opbergruimte, rommelzolder)"
Een zolder is volgens van Dale: De verdieping onder het dak van een gebouw. (Wordt vaak als bergruimte gebruikt)

Verschil: Een vliering kan dus ook op een zolder gemaakt worden als extra bergruimte. Het doel is bergruimte.
Een zolder kan ook bewoond worden. Is een volwaardige verdieping.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vliering is een gedeelte onder het dak, waar goederen op bewaard kunnen worden, meestal slecht toegankelijk en vaak niet hoog genoeg om er op te staan.

Een zolder is een volwaardige bovenverdieping, waar normaal gelopen kan worden en goed toegankelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vliering of bovenzolder is het bovenste gedeelte van een zolder. De naam vliering komt van fliering wat een horizontaal draaghout is, onder de daksporen, in de lengterichting van het dak, ergens tussen de kapvoet en de nok, meestal halverwege aangebracht.

Op een vliering worden vaak spullen opgeslagen voor later gebruik. Op zolder is er een trap die naar het luik gaat dat toegang biedt tot de vliering. De trap naar de vliering kan een vaste trap zijn, maar ook een vlizotrap (uittrekbare trap).

Vlieringen komen nog alleen voor in oude gebouwen, tegenwoordig heeft elk modern Nederlands huis een laatste etage die meteen doorloopt naar de zolder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben een zolder en een vliering. De zolder is de verdieping boven de slaapverdieping, waar twee slaapkamers zijn gemaakt voor de meiden. De vliering zit daarboven, bereikbaar met een vlizotrap. Op de vliering kun je niet staan en is enkel bedoelt als opslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolder is de bovenste ruimte van een huis.

Vliering is een de extra ruimte in de nok van de zolder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of er officieel een verschil is, maar ik gebruik zelf de termen wel voor twee verschillende zaken.
Een vliering is meestal een kruipruimte, meestal bereikbaar via een vlizotrap.
De zolder is de bovenste verdieping van een huis. Deze is middels een gewone trap te bereiken, je kan er gewoon rechtop staan enzovoort.
De link verduidelijkt mijn verhaal.