Bij welke hoeveelheid hard drugs mag de gemeente je huur contract beëindigen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1K
ronron1212
6 jaar geleden
Huur je dan van de gemeente? Zal wel een woningbouw vereniging zijn toch.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er kan woningbouwvereniging worden bedoeld, maar dat hoeft niet.
Er zijn gemeentes die gemeentelijke panden verhuren. De gemeente blijft de eigenaar van en in een overeenkomst wordt beschreven hoe het pand gebruikt mag worden.
Het antwoord verandert niet.

Antwoorden (1)

In de algemene voorwaarden, behorende bij een huurovereenkomst, is vaak onder meer een verbod opgenomen om hennep te kweken en te verhandelen, evenals het verbod om bedrijfsmatige activiteiten uit te oefenen in het gehuurde. De verhuurder kan de huurder in rechte betrekken en ontbinding van de huurovereenkomst vorderen. Als er inderdaad sprake is van een bedrijfsmatig gebruik van het gehuurde kan dit de ontbinding rechtvaardigen.
Uit een tussenarrest van het Gerechtshof te ’s-Hertogenbosch is gebleken dat zelfs bij de aanwezigheid van een grote hoeveelheid drugs het niet vanzelfsprekend is dat de huurder uit de woning kan worden gezet. De tekortkoming dient de ontbinding te rechtvaardigen.
Een kantonrechter in Breda heeft zelfs geoordeeld dat de enkele aanwezigheid van drugs (1 ons hasj en bijna 3 kilo amfetamine) in een huurwoning de ontbinding van de huurovereenkomst niet rechtvaardigt. Er dient, volgens het arrest, sprake te zijn van bijkomende omstandigheden, zoals handelsactiviteiten, gevaarzetting en/of overlast.
Kortom, bij een ontbindingsprocedure zullen er ook bijkomende omstandigheden gesteld en bewezen moeten worden. Het enkele aanwezig zijn van een hoeveelheid hard drugs is niet genoeg voor de gemeente om een huurcontract van de huurder op te zeggen.