Ik heb kleine zwarte wormpjes in mijn frambozen, wat zijn het?

Na het een en ander zoeken kwam ik enkel uit bij de frambozenkever (http://nl.wikipedia.org/wiki/Frambozenkever), enige wat me opviel is dat hier overal word gesproken van een beetje wittige larven terwijl er bij mij minuscuul kleine zwarte wormpjes in zitten ipv wittige.

Nergens kom ik dan ook info tegen over het allereerste stadium van de larve die daarna evt dan uit zou groeien tot een wittige larve en daarna pas naar de beruchte frambozenkever.

Is er iemand die mij kan helpen aan een link van een stuk informatie, of uit eigen ervaring, dat mij kan bevestigen dat deze kleine zwarte wormpjes de larve zijn van de frambozenkever?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij worden de larven van de frambozenkever lichgekleurd geboren, dus ik denk dat je wat anders hebt. Kun je er eens een onder een vergrootglas bekijken? Zitten er pootjes aan? Hoe ziet de kop er uit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kom er nu even zo snel geen tegen, wat ik kon zien met het blote oog kan beschreven worden als wormpjes van +- 1mm lengte, en amper vrijwel geen dikte, op moment dat je de framboos oogst zie je ze binnenin de framboos krioelen zoals een worm zich voort beweegt. Zwart van kleur maar met het blote oog zag ik geen onderscheid tussen kop en staart, en ook zag ik geen pootjes. Ik ga ze even in de gaten houden en mijn vergrootglas erop zetten voor een betere beschrijving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moest ook denken aan kortschildkevertjes: er zijn heel kleine soorten, die zijn zwart en lang, en bewegen wormachtig. Maar ... dan moet je, zeker met een vergrootglas, pootjes en een opdeling kop/borst/achterlijf kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een zakmicroscoop die 30x vergroot, dit moet neem ik aan wel voldoende zijn. Kortschildkevertjes hebben dacht ik ook lichtgekleurde larve niet? En de daadwerkelijke kever is wat groter dan wat ik zag zitten. Het zijn vrij jonge planten, dus de oogst is nog niet flink, ze zitten vooral in de rijpe frambozen. Ik zal de eerstvolgende die ik tegenkom hier eens onder bekijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn 58000 soorten kortschildkevers varierend in grootte van minder dan een mm tot enkele cm. keuze zat ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft inderdaad een opdeling, met het blote oog zie je er overigens helemaal niets van dan zijn het letterlijk wormpjes. Eenmaal ingezoomd zie ik wel kop staart en vleugeltjes. Heeft wel iets weg van de kortschildkever en zou dus ook goed een van de soorten in die familie kunnen zijn. Zijn deze schadelijk? Heb tot nu toe alle vruchten gewoon kunnen eten zonder rare smaakjes.

Antwoorden (1)

Frappant, de derde foto in één week op Goeie Vraag waarop een trips te zien is. Wordt ook wel onweersbeestje of donderbeestje genoemd, omdat ze massaal de lucht ingaan bij warm broeierig weer.
Amadea