Hoeveel vissen kan een reiger per dag opeten?

Een kennis van ons zei laatst dat 1 reiger in een paar uur 35 karpers had opgegeten. Die reiger moet dan toch topzwaar zijn geweest?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
7.4K

Het beste antwoord

zoveel stelt een reiger niet voor: een gezond exemplaar weegt zo'n 1 1/2 kg.
als je uitgaat van visjes van zo'n 10 cm, dan doen ze het bij ons op het vogelasiel prima op zo'n visje of zes per dag.
in de natuur, waar ze meer bewegen, en dus ook meer energie verbruiken, lijkt me zo'n visje of tien zeker voldoende.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nou, dat zullen dan toch wel goudvisjes geweest zijn, want ene hele karper krijgt een reiger echt niet weg hoor ; hij kan niet kauwen en het moet wel door dat smalle halsje kunnen ,dus visjes van meer dan een ons gaan er echt niet door.

Hoeveel precies normaal is is een beetje lastig na te gaan ; het is natuurlijk een 'roofdier' en dus een opportunist, dus tenzij hij echt uit elkaar klapt, zal hij elke gelegenheid iets te kunnen eten zeker grijpen. En 35 visjes tussen de 10 en 15 centimeter (normaal voedsel voor een reiger) zal hij best een keer kwijt kunnen, al zou je een tamme reiger vermoedelijk in theorie kunnen houden voor minder. Dikke kans echter dat-ie dan ook wel een keer aan zijn taks zit.