Hoe kom ik af van de witte beestjes/larven in de aarde van mijn kamerplant?

Goedendag,

Ik heb een muntplant en die heb ik pas overgepot naar een grotere pot met nieuwe potgrond. Ik had nog wat oude aarde van de plant en die heb ik er ook bijgedaan. Een week later zie ik heel veel witte langwerpige beestjes. Ik las dat dit larven van vliegjes zijn? Ik las zojuist dat wanneer je goedkope aarde koopt, je de insecten gratis erbij krijgt.

Ligt het echt aan de goedkope aarde?

En ik las ook dat je de aarde het beste kan bedekken met een laag zand. Werkt dit echt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
66.5K

Het beste antwoord

Het kunnen maden zijn, deze kunnen eitjes leggen in de potgrond/ tussen de wortels.
Erg vervelend, zoiets ...
(Er bestaat gif voor.)
Beter kun je de plant uit de pot halen en AL de potgrond weg halen, de kluit aardevrij maken, zodat je alleen nog maar wortels hebt.
Dan in een bak water zetten 5 tot 10 minuten (er mag geen zand meer tussen zitten. Ik zou daarna wel met nieuwe aarde werken.

Toegevoegd na 23 minuten:
Vliegjes : fruit- of rouw-vliegjes
Als de vliegjes bij water geven wegvliegen zijn het ---rouwvliegen---
Bestrijden: minder water geven. Aarde beetje laten uitdrogen en haal alle afgevallen blaadjes uit de pot. Haal vervolgens de bovenste laag potgrond uit de pot en doe hier -----gewoon zand overheen-----. De vliegjes vinden dit een stuk minder interessant om hun eitjes te leggen. Om de volwassen vliegjes te doden, kun je een bakje met wijn naast de plant neerzetten. Nieuwe potgrond helpt ook. (zie bron)

Fruitvliegjes
De vliegjes bleven zitten toen je water gaf. Dan heb je waarschijnlijk toch ---fruitvliegjes--- in je plant.
Bestrijden: haal eerst alle afgevallen blaadjes weg. Zet vervolgens een -----fruitvliegval----- naast de pot.
Een andere mogelijkheid is om wat kruidnagels en knoflooktenen bovenop de potgrond te leggen. Fruitvliegjes zijn hier geen liefhebber van en gaan een ander plekje zoeken. Zaak is het om er nu voor te zorgen dat er geen overrijp rottend fruit in huis ligt bv. Afval van voedsel kun je in een plastic zakje bewaren (in de koelkast) totdat je het de volgende dag buiten weggooit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wonen/tuin/vraag/302818/minuscule-witte-wormpjes-plant
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartstikke bedankt!!! Ik zal het in de gaten houden

Andere antwoorden (1)

ja wat ik zelf altijd doe voor ik goedkope of 2e hands aarde gebruik is even paar liter water koken en dat dan over mijn aarde heen gooien ,zodat het een paar minuten stomend heet is.
al die beestjes kunnen normaal gezien geen kwaad

het zijn waarschijnlijk de larven van rouwvliegjes / rouwmugjesb dan kan zand helpen tegen verspreiding als de larven uitkomen

die bron link heeft nog wel meer oplossingen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartstikke bedankt! Ik heb de aarde al vervangen en een goede laag zand erover gedaan en het probleem is opgelost