Welk Beestje is dit?

Welk wormachtig beestje met lange staart is dit? Het kruipt s' avonds snel over je terrasvloer. Heeft geen poten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.6K
Rieneke1
11 jaar geleden
volgens eddijst een rattenstaartje. http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/overig/ongedierte.360321
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Rienneke!
Rieneke1
11 jaar geleden
graag gedaan.
wel een bizar beestje ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
te groot! :) vind het maar griezels....
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat een griezel! DESTROY!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een 5 a 6 cm de staart kan zeker vier keer langer worden....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
....voor t geval ie nog niet freaky-creapy genoeg is?!
ranzig zeg....bah bah!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wilde kijken of een filmpje kon vinden (hoek kan zo'n griezel kruipen met zo'n antenne aan hun kont)
maar lees dat rattenstaartjes (larve van vleesvlieg) onder water leven?
http://www.janvanduinen.nl/insecten.html wat doet ie dan op een terras? ontpoppen?
of..... (OMG....) zijn er meerdere versies van deze enge wezentjes?

Het beste antwoord

Die 'staart' is telescopisch uitschuifbaar tot vier keer de lichaamslengte van de Rattenstaartlarve, Ristalis tenax.
Deze wordt gebruikt als adempijpje wanneer de larve zich onder water bevindt. Ondanks het onaantrekkelijk voorkomen vormen de larven geen gevaar, maar ze kunnen overlast veroorzaken.
Je treft ze vooral aan in vloeibaar afval dat organisch materiaal bevat: riolen,afvalwater, vloeibare mest, waterbakken en greppels. Met een typisch buigende beweging kruipen ze zeer snel langs muren en gangen omhoog om de mestput te verlaten.
Uit de poppen komen behaarde vliegen met grote ogen die nuttig zijn als bloemenbestuivers.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor deze info! Brrr da die nu ook nog naar boven kunnen kruipen vind ik maar niks....Mesthoop, riool heb ik niet enkel een vijver, dus ik moet al nie ver zoeken van waar ze komen.

Andere antwoorden (1)

Lijkt me een kikkervisje.