in onze vijver komen de zuurstof planten los van de bodem en gaan dood. Wat is daarvan de oorzaak en hoe te bestrijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (2)

Altijd beginnen met het testen of laten testen van het vijverwater.
De hardheid ( g.h. ) moet minimaal 8 zijn.
Is hij slechts 6 of minder, dan zit je op een omslagpunt, hierna kom je in een negatieve spriraal terecht en kan er nog meer mis gaan.
Bij slecht en te zacht water, gaan er kleine algjes groeien op de zuurstofplanten, deze produceren bij zonlicht veel zuurstof waardoor de zuurstofplanten gaan drijven, bij regen gaan ze vaak weer naar beneden.
Waarschijnlijk drijven bij jou het gedoornd hoornblad, dat heeft geen wortels!
Nog een dag of 10 en ze beginnen te groeien, missschien lijken ze nu wel dood, maar zien er alleen maar vies uit door de aangroei van de algjes (komt het meeste voor )
Zo snel mogelijk nu testen en zeewierkalk toe voegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mankeert er niets aan de hardheid van het water (zie vorig antwoord) dan kun je het ook doen zoals ik: alle zuurstofplantjes staan bij mij in plastic mandjes, onderin verzwaard met kiezelstenen, en ook er bovenop ligt een laagje stenen, o.a. ook omdat ik koi heb (die woelen graag in de bodem). Ik wrik het mandje dan een beetje vast in de bodem, zo blijven ze keurig op hun plek ;-)