Hoe kom ik van penetrante lucht af na verven muren?

Drie weken geleden hebben wij de muren van de zolder geverfd met latex. Na een dag ontstond een hele vieze penetrante lucht wat ruikt naar kattenpis of zure wietlucht. Luchten helpt niet. De geur wordt alleen maar erger en trekt nu ook naar de benedenverdieping. Iemand tips, zonder dat we alles opnieuw moeten verven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
14.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Was de latex nog wel goed?
Inekez1
6 jaar geleden
Neem contact op met de leverancier en/of producent van de verf. Hoe meer klachten op dit gebied, hoe groter de kans dat de producent zelf met een oplossing komt. Of op zijn minst gaat onderzoeken wat er aan de hand is om het ten eerste maar te kunnen verklaren. Pas als de oorzaak (chemische reactie tussen X en Y) bekend is, kan er een goede oplossing voor bepaald worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ Inekez1 Je aanrading is zeker goed en is de eerste stap die je kunt nemen, maar weet je dat dit al jaren - en ik bedoel j.a.r.e.n - aan de gang is? Ik heb al klachten en reacties gevonden sinds 2002 - dat is 15 jaar geleden en er is intussen niets aan gedaan. Meestal ontkennen de fabrikanten het - "Nooit van gehoord" - "U bent de eerste die daar over klaagt"
Ze liegen alsof het gedrukt staat. Dan is het de schuld van de klant. Geen goede ondergrond of grondverf gebruikt etc etc Ik geloof dat het een wereldwijd probleem is.
Zoek in andere talen en je komt honderden -zelfs duizenden klachten tegen. Had een vriend in de USA geraadpleegd en die zei dat het daar ook zo erg is. Iemand daar had de verf laten onderzoeken door een chemicus en het bleek dat er veel te veel ammonia in de verf zat. Vandaar dus de stank.
http://www.house-painting-info.com/question/paint-smells-like-cat-pee/?ans-page=3#.WZ4lP_vhBhF
4de reactie Die komt vooral weer naar voren als de ruimte wat vochtig is. Gezien het nogal vochtige klimaat van NL kon de ammonia stank heel lang blijven.
(mijn mening) Ik heb helaas ook geen goede oplossing.
Soms werkt een afdichtende grondverf of lak,
maar de resultaten zijn niet gegarandeerd. Heb het wel erg met Fientje99 te doen.
Het is gewoon afschuwelijk.. Er zijn intussen wel andere verfsoorten zonder ammonia of vluchtige organische stoffen,
maar dat betekent opnieuw verven, wat niet de bedoeling was..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Fientje99 Nog een vraag - Je schreef over muren ipv wanden .Is het een stenen muur en hoe was het afgewerkt voordat je ging verven ?
Is de muur iets vochtig?
Was het gestuc'd ? (Reactie van de verf met de stucco)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Flexa?
(ik noem dit merk niet voor niks, ben dit probleem vaker tegen gekomen op forums) Op de korte termijn: een afzuiger plaatjes met afvoer naar buiten, zo zuig je lucht via het huis naar de zolder en dan naar buiten, zodat je er tenminste in de rest van het huis geen last van hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
*een afzuiger plaatsen
Je hebt wel een redelijk sterke nodig, 2e hands kopen en weer verkopen als het niet meer stikt is een goedkope optie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zit ook met de penetrante zure wiet lucht dit na het voorstrijken van de muren heb al de extra voorstrijkvlekken van albastine en saus erover gedaan maar nu het warmer weer word komt de sterke zure wietlucht weer naar boven is er iemand die een oplossing weet dat het helemaal weg kan gaan

Antwoorden (1)

Mijn bron spreekt van 2 oplossingen voor dit probleem:

-methoden uitgelegd die echt werken om vieze geuren in een kamer te verminderen. Deze methoden zijn gerangschikt aan de hand van hoe effectief en gemakkelijk ze zijn. Gebruik de methoden die het meest geschikt lijken te zijn voor jouw situatie. Voor erg sterke geuren kan het echter nodig zijn om
-meerdere methoden te gebruiken om de geur aan te pakken. Tot slot moet je niet in paniek raken; de
-voorgestelde oplossingen in dit artikel werken echt. Met een beetje tijd en moeite kan de geur in enkele dagen aanzienlijk verminderd worden.

Azijn gebruiken
Bestrijd vieze geuren met azijn. Zet 's nachts een kom met gedistilleerde witte azijn in de kamer neer. De lucht zal 's ochtends frisser ruiken.

Schilderen of opnieuw inrichten
Verfrommel zo veel mogelijk vellen krantenpapier en laat ze meerdere dagen in de stinkende kamer liggen voordat je geld uitgeeft om de kamer opnieuw te schilderen. Des te meer kranten je neerlegt, des te beter te geur geabsorbeerd wordt. Je wilt echter niet dat de kranten ergens op afgeven, dus leg een schoon, oud laken onder de kranten neer. Laat de kamer met de kranten erin meerdere dagen dicht. Een week of twee is zelfs nog beter.

Deze twee kunnen wellicht in combinatie gebruikt worden.
Succes, Fientje!