Heb bronwater waar teveel ijzer in zit. Dit wil ik een buffer pompen en beluchten. Hierna gebruiken voor tuin te beregenen. Zal dit werken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap het niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb vroeger vaak genoeg sterk ijzerhoudend water gedronken; is bruin maar verder niks mis mee.
Wat het probleem voor een tuin zou zijn begrijp ik niet tenzij je het wilt sproeien. Beluchten helpt volgens mij niets, roest blijft roest al pomp je het luchtruim er door.

Antwoorden (5)

dat er veel ijzer inzit geeft toch niets voor de tuin
ze zuigen zelf ook water uit de grond
als je het wilt ontijzeren moet je bezinkselbakken gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Wie is 'ze' ?
Te veel aan ijzer kan voor zeer grote problemen zorgen voor je tuin en vijver.
Het gaat een verbinding aan met andere voedingsstoffen in de grond/water.
Indien je het in een buffer kan pompen en je belucht het, zal het ijzer gaan oxideren en neerslaan op de bodem in een slecht oplosbare vorm, wel is de zuurgraad (ph ) van het water belangrijk, deze moet tussen de 7 en 9 zitten.
Door kalk toe te voegen kan je de p.h. verhogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas op.
Als je huis van baksteen is en met ijzerhoudend water wordt besmet, heb je een groot probleem!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zet er een deeltjes filter tussen,zoek eventueel uit hoeveel micron de deeltjes zijn en haal de juiste filter,en zomaar een gedachte (misschien dom) leg een goede magneet in de filter,maar dat is iets wat ik nu ter plekken bedenk,maar zou eerlijk gezegd niet weten waarom dat niet zou werken,de deeltjes filter werkt zeker en kost ook niet het meeste,ik pomp ook uit een bron en gebruik zowel deeltjes filters als koolstof filters maar niet voor ijzer,maar het zou het zelfde moeten werken,deeltjes zijn deeltjes toch?.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat zal werken als de buffer groot genoeg is om het ijzer te laten bezinken ,ook kun je een laag grof zand over drainageslangen storten onder in de buffer waardoor het ijzer in het zand achterblijft hierdoor kan de omloopsnelheid veel groter worden als je het water gescheiden houdt door middel van een dammetje halverwege de buffer.met aan de ene kant het ongefilterde bronwater en aan de andere kant dan het reinwater. Deze methode passen ook waterleiding bedrijven op grote schaal toe