Waarom worden in Canada en Amerika bomen en borders voorzien van houtsnippers?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Het beste antwoord

Houtsnippers zijn versnipperde takken en gaan ongeveer 1 jaar mee, hierna is het verteerd.
Boomschors is de schors van dennen bomen, die na het omzagen van hun schors wordt ontdaan, daarna vermalen en gezeefd.
Boomschors gaat indien dik genoeg ongeveer 7 jaar mee.
In landen met veel dennenbomen, is er veel hout te zagen en dus ook veel schors.
Dit was eerst een afvalproduct, totdat men ontdekte dan je daar prima de grond mee kon afdekken, waardoor het ecosysteem van de grond sterk herstelde en er wel 90 % minder onkruid was.
Via Engeland is het ook in ons land toegepast.
Hier in Zeeland ben ik jaren de promotor geweest voor de toepassing van gemalen boomschors.
Inmiddels is de vraag naar boomschors erg toegenomen en wordt er ook veel geïmporteerd uit Frankrijk, daar groeien veel zee-dennen.
In Amerika en Canada is het een veel algemener gebruik van gemalen boomschors dan hier, dat komt vooral omdat er zeer veel dennen groeien en alleen van Dennen is de schors geschikt. ( zit hars in )
Loofbomen zijn totaal ongeschikt.
Ook gaan ze in dat soort landen heel anders om met hun tuinen.
In ons land moet alles netjes zijn en schoongeharkt, in dit soort tuinen past geen gemalen boomschors ( is rommelig)
Maar heel langzaam neemt ook hier het gebruik van gemalen boomschors toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om dezelfde redenen als in Nederland:
- ter decoratie
- tegen snelle uitdroging van de grond
- tegen onkruid
bamibal
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er staan vreemde dingen in die site.......houtsnippers bestaan uit kleine stukjes hout die machinaal zijn ontstaan uit hout restanten. Ze worden ook weleens gemalen boomschors genoemd.
Hier halen ze wat zaken door elkaar heen.