Wat is een gangbare vierkante meterprijs voor tuingrond?

Ik zou graag een stukje tuin overkopen van mijn buurman. Voor mijn buurman is het een loos stukje grond naast zijn schuurtje van 30 a 40 cm bij 3 meter. Voor mij zou het echter een aanwinst zijn. Wat is een schappelijke prijs voor zo'n stukje grond, en komt daar nog wat bij kijken qua notaris etc.

Ook moet ik mijn buurman overtuigen, enige tips?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
61.6K

Antwoorden (3)

Hier zie je de prijs per m2 bouwgrond per gemeente van een paar jaar terug.
Dat zou je een indicatie kunnen geven.
8 jaar geleden
Hoi, ik zag inkomend verkeer op mijn site n.a.v bovenstaand linkje en keek uit interesse even wat er gezegd werd.
Ben het niet helemaal eens dat hier wordt gelinkt naar mijn (op funda gebaseerde) bouwgrond-cijfers. Bouwgrond is duur omdat je er op mag wonen. De prijs van die grond wordt bepaald voor wat iemand voor het huis wil betalen minus de bouwkosten van het huis. En op deze grond ga je niet wonen.

Vraag is hoe dan wel te rekenen? Landbouwgrond is het ook niet echt, dat komt in NL op ongeveer 5 eur/m2 uit. Bouwgrond is voor heel NL ongeveer 400 eur/m2 (cijfers van kadaster vastgoeddashboard).

Zelf denk ik bij zo'n stukje tuin dat je het het best kunt vergelijken met 'snippergroen'. Dat zijn de gemeentelijke stukjes grond waar niet veel mee gedaan wordt. Veel gemeenten hebben wel een prijs als je die grond wilt kopen (bijvoorbeeld om een schuurtje naast je huis te maken), vaak zo rond de 120 euro/m2. Maar bel daarvoor even de gemeente zou ik zeggen. En ik weet niet of dit een gangbare benadering is :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo,

Het probleem is hierbij dat de grond in particulier eigendom is. Dat betekent dat de waarde die van "bouwgrond" is. Immers, zou de buurman zijn woning willen verkopen dan wordt ook dit strookje meegerekend tegen de volle prijs van bouwgrond.

Bereik je met je buurman een overeenkomst dan moet je een contract opstellen beiden ondertekenen. (voorbeeldcontracten te vinden op internet) Daarnaast moet de grond opnieuw ingemeten worden en vastgelegd door het kadaster. De kosten daarvoor kun je vinden op www.kadaster.nl. Deze kosten zijn aanzienlijk, veel meer dan de waarde van de grond in dit geval.

Als alternatief kun je de grond van je buurman huren. Een huurbedrag per jaar ter hoogte van een twintigste van de waarde is hierbij redelijk, in elk geval is het aan jullie om daar in redelijkheid uit te komen. Stel hiervoor ook een overeenkomst op en spreek een huurperiode van bijv. 10 jaar en gebruikelijke zaken als betalingsmoment, bedrag, opzegtermijn etc. Spreek ook af dat de buurman bij eventuele verkoop van de woning deze overeenkomst als erfdienstbaarheid in de koopovereenkomst opneemt.