Als er bloemetjes uitgebloeid zijn, moet je die er dan tussenuit halen/afknippen of gewoon laten zitten tussen de nog goeie bloemetjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Het beste antwoord

Het doel van een plantje is zich vermenigvuldigen. Als een uitgebloeid bloemetje zaad gevormd heeft is de taak vervuld. Door uitgebloeide bloemen weg te halen zorg je dat de plant geen zaad kan vormen en dus blijft bloeien.
Je hebt er dus langer plezier van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik het volkomen mee eens! Bedankt!

Andere antwoorden (4)

het ligt er aan wat je wil
ben je er op uit dat er snel zaadjes groeien, dan moet je ze laten zitten en de overige bloemen verwijderen. de groeikracht van de plant richt zich dan volledig op het vervolmaken van de zaadjes.
als je veel bloemen wilt, verwijder dan de uitgebloeide bloemen, zodra je ze niet meer mooi vindt. dan is alle groeikracht gericht op het laten groeien van nieuwe bloemen en blijft hij dus nog mooi. de plant (althans de meeste) doet dat, omdat hij dan nog geen nieuwe zaadjes heeft kunnen doen ontstaan.
het proces kan regelmatig herhaald worden, maar op een gegeven moment is het op en zal de plant alsnog de geest geven. bij bijv geraniums kan dat wel tot de winter (als het weer bijna vriest) duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de (wilde) natuur loopt er geen tuinman rond,dus mijn mening is,dat je ze gewoon moeten laten zitten. Dat komt ook het uitzaaien ten goede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om zich te vermenigvuldigen produceren de meeste planten bloemen.
Na de bloei wordt er meestal zaad gevormt.
Zeker niet altijd!
Om al dat zaad te vormen is veel energie nodig.
Dat gaat vaak ten koste van de groei en verdere bloei van de plant.
Echter sommige planten ondervinden er geen enkel nadeel van.
Andere vormen helmaal geen zaad, omdat ze door het kruisen met andere planten onvruchtbaar zijn.
Maar er zijn ook planten die na het vormen van zaad gewoon dood gaan, hun taak zit er op.
Dus is het afhankelijk van de soort plant om wel of juist niet de uitgebloeide bloemen er uit te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die moeten er altijd ,bij alle bloemen,volgens mij, uitgehaald worden.