Kan ik nog bessenstruiken verplanten en hoe doe ik dat het beste?

Nadat ik vorig jaar eindelijk op de goede manier mijn champagnebessen heb leren snoeien hebben ze het zomer daarop bomvol vruchten gehangen. Toen kwam ik er ook pas achter dat ze eigenlijk te dicht op elkaar stonden. Nu wil ik ze wel graag wat verder uit elkaar zetten, maar kan dit nog wel? En zo ja, moet ik ze dan eerst snoeien en dan verplanten (zou wel makkelijker zijn natuurlijk), of eerst verplanten en dan snoeien?

Het zijn een stuk of 6-7 struiken en mijn bedoeling was om dan overal eentje tussenweg te halen en verderop te planten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
16.6K

Het beste antwoord

Oei dat wordt wel laat nu het ineens voorjaar is geworden.
Graaf ze zo snel mogelijk uit, wees voorzichtig met de wordtels en plant ze direct op hun nieuwe plaats.
Geef de eerste keer flink water.
Snoei de bessenstruikjes voor de helft nu af, dan zal je dit jaar er nog bessen aan krijgen, als je niet snoeit, zullen de struikjes dit jaar slecht of helemaal niet groeien.
Snoeien voor het verplanten is wel makkelijker.
Voor de helft afknippen lijkt nu wel zonde, maar als ze gezond zijn, groeit dat er deze zomer wel weer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan, wel ruim uitgraven en met een grote pol overzetten. Je hebt kans dat de struiken een jaartje overslaan met vruchten geven, maar ze gaan niet dood. Rond deze tijd kun je ze rustig verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan wel maar doe er dan wel mest bij en geef de planten veel water, gat graven mest en water erbij en water blijven geven op droge dagen.
Uitdroging ligt het meeste op de loer bij net verplante struiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snoei de de struiken die je wilt verplaatsen flink terug. Daarna ruim uitsteken en verplaatsen in ruim uitgegraven plantgaten.
De aarde rond de planten goed aandrukken en wat water geven. Ze zullen spoedig weer uitlopen,en ook dit jaar vruchten oogsten.