Kun je pasgeplantte fruitbomen -uit pot- ook weer terugplanten in pot?

Dan stel ik er ook maar meteen even een tuinvraag bij als toch de experts erbij komen straks ;-)

Ik heb dit jaar zes kleine fruitboompjes gekocht in pot, en ook geplant. Omdat we nu ons huis te koop hebben wil ik ze eigenlijk wel terugplanten in de pot. Niet omdat ik ze de evt. nieuwe bewoners niet gun, maar ik zou het wel erg zonde vinden wanneer zij met het stuk grond waar de fruitboompjes opstaan andere plannen hebben en ze dan gaan rooien. M.a.w. als de nieuwe bewoners er belang bij hebben laat ik ze alsnog voor hen achter opdat zij ze weer opnieuw kunnen planten. Zoniet, dan wil ik ze zelf wel graag meenemen naar ons nieuwe huis.

Is dit nog mogelijk?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik heb eventueel nog een klein slag specikuipen ervoor waar ik dit jaar groenten in heb gehad. Voorzien van ontwateringsgaten, voor het geval de wortels al wat zijn uitgedijdt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
4.7K

Het beste antwoord

Fruitbomen uit pot en weer geplant in de tuin, kunnen zonder probleem weer de pot in.
Andersom is veel moeilijker, omdat er erg veel wortels af moeten om hem in een pot te krijgen.
Maar ze komen uit de pot en ze leven nog, wel zullen ze wat meer wortels hebben waardoor de potmaat waarschijnlijk wat groter moet zijn.
Let op met specikuipen , dat er onder in de kuip wel gaten in zitten, anders verotten de planten!
Ik zou gewone potgrond gebruiken, daar zit voldoende voedsel in en houdt ook voldoende water vast en is ook niet zo zwaar als de tuingrond.
Mocht het nog even duren voordat ze volgend jaar de tuin weer in gaan, dan kunnen de fruitboompjes makkelijk enige jaren in de pot blijven, dan wel op tijd water geven en wat bijmesten.
Ik wens je een goede oogst in je nieuwe tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een klein fruitboompje zal graag willen groeien, zowel onder de grond als boven. Daarom is een pot niet direct een logische keuze want het beperkt de wortelgroei nogal.
Maar als je een ruime pot neemt en binnen een jaar de boompjes eventueel wilt verplaatsen, dan doe je het volgens mij wel goed. Let wel op dat water er onder uit kan, anders rotten de wortels weg.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, zie mijn bewerking die ik net wilde plaatsen voor jouw antwoord.
itsme
14 jaar geleden
nou, dat is een prima oplossing!! succes ermee!
Fruitboompjes uit pot die pas een jaar in de volle grond staan kunnen gemakkelijk terug geplaatst worden in een pot of kuip mitst deze groot genoeg is en voorzien is van
afwaterings gaten. Als je de boompje's binnen een paar dagen herplant (zeker zolang er geen blad aanzit) kun je ook volstaan met een plastic zak. Dit is minder werk en ze zijn goed te vervoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste tijd om fruitbomen te planten, is deze tijd, ze krijgen dan mooie vruchten. Zou je ze in het voorjaar planten dan krijg je ook vruchten maar deze verliezen ze dan vrij snel.
Je kunt de fruitbomen dus best in een grote kuip overplanten maar laat ze dan hier wel tot het volgend najaar in staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan wanneer je uit je huidige huis gaat. terug planten in dezelfde pot zal moeilijk gaan de wortels hebben zich natuurlijk ontwikkeld. Echter in het najaar is het totaal geen probleem om de bomen er uit te graven ,de planten zijn immers in rust. Het makkelijkts zou zijn om ze dan direkt weer in je nieuwe tuin te planten maar mocht dit moeilijk zijn kun je ze altijd in een pot zetten, of tijdelijk ergens in de grond te zetten. wel op letten dat je ze vòòr de groei (voorjaar) op hun plek hebt staan.