Hoe komt het dat er zoveel bijen dood gaan in mijn tuin?

Ik gebruik al jaren geen gif meer. Heb wel 6 weken terug de algengroei van mijn steentjes met azijn weggeboend en daarna met de hogedrukspuit afgespoten. Ik word er heel verdrietig van.

En ook 6 weken terug nieuwe plantjes gekocht bij een tuincentrum.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet zo mooi, want het gaat slecht met de bijen in Nederland.
Maar misschien is er wel een logische reden voor. NB Azijn en bijen is geen goede combinatie, maar alleen als je de bijen er mee belaagd (sproeien: http://www.ehow.com/how_7016011_kill-bees-vinegar-water.html) en dat is hier niet het geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie je wel dode bijen, zijn het geen hommels of zeefvliegen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is misschien niet helemaal een goed antwoord op je vraag, maar ik wil het toch melden. Een paar maanden geleden heeft Tros Radar een deel van de uitzending aan de bijen sterfte gewijd. Ik heb net even op de website gekeken, en de uitzending (een filmpje) staat er nog op plus nog wat geschreven aanvullende informatie. Als je gaat naar www.trosradar.nl , staat er bijna links bovenin beeld het woord uitzending. Ga daarheen en dan staat er rechts in beeld wat verder naar onderen uitzendarchief, en dan zijn daar een aantal data van uitzendingen die geweest zijn. Deze uitzending over bijen en pesticiden was op 22 april. Nou schrijf jij dat je al lang geen pesticiden meer gebruikt, maar de uitzending kan wel interessant zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goedemiddag,
Ik zou u erg graag op willen attenderen dat de werkwijze waarin bijen onderhoud, niet helemaal juist is.
Het kan namelijk zo zijn dat de pollen die de bloemen die u in het tuincentrum gekocht heeft, de verkeerde zijn. Het gevolg hiervan is dat de bijen zo de verkeerde voedingsstoffen binnen krijgen. De bijen hebben namelijk een zeer gevoelige darmflora die snel verstoord kan worden door verkeerde planten te eten.
De verkeerde voedingsstoffen zorgen voor een remming van de fotosynthese in de darmen van de bij. Hierdoor gaat er minder zuurstof naar de hersenen van de bij, hierdoor valt de bij flauw.
Als u bijen tegenkomt zonder beweging zijn deze naar alle waarschijnlijkheid nog niet dood, maar slechts in hun winterslaap. Laat ze vooral liggen want als ze gestoord worden kunnen de bijen geïrriteerd raken en mensen gaan steken. Als bijen steken verliezen ze hun angel en sterven ze. Dit is uiteraard een zeer vervelende bijkomstigheid. Haha snap je... BIJkomstigheid.
Mvg, de bijenkenner

Het beste antwoord

De lange koude winter die we hebben gehad kan daar een oorzaak van zijn. Ook een infectie met de varroamijt kan eraan ten grondslag liggen.
En eenzijdig voedsel kan ermee te maken hebben: bijen zijn voor een aantal essentiële eiwitten volledig afhankelijk van stuifmeel. Hoe gevarieerder het stuifmeelaanbod, hoe groter de kans dat de bijen alle voedingsstoffen binnenkrijgen. Bij onvoldoende aanbod en variatie groeit de gevoeligheid voor ziektes en de kans op wintersterfte.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu het niet meer zo warm is heb ik ze niet meer gezien.
Zaterdag is er een open dag bij een bijenhouder, daar ga ik mijn licht ook maar eens opsteken. Iedereen hartelijk dank voor de reactie, ik heb toch van iedereen weer wat geleerd.

Andere antwoorden (1)

Bijen gaan graag naar een rivier of planten bak om te drinken, als dat water niet schoon is(dat is in nederland wel vaak het geval door het gebruik plantengif)
Hele bijen kolonies kunnen daardoor sterven.