Ik heb een prachtige bourganville bloeien maar hoe hou ik die de winter over

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Koel en licht neerzetten. Wel wat water blijven geven, maar zeer spaarzaam.

Hoe koeler de plant overwinterd, des te beter zet hij knoppen en heb je dus meer bloemen. 5-10 graden is ideaal. Iets kouder kan ook wel; Als de plant goed droog is, kunnen enkele graden vorst ook nog wel (In de schuur een meter of zo van het raam hoef je dus niet te stoken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Overwinteren Bougainvillea:
Voor de eerste nachtvorst moeten deze kuipplanten naar binnen.
Plaats de kuipplanten in een koele (ongeveer 14°C) en droge ruimte. Zolang de plant zijn bladeren behoudt is het ook noodzakelijk dat ze op een lichte plaats staan (veranda, serre, verwarmde kas,...) en regelmatig nog een beetje water krijgen. Planten die met hun blad kunnen overwinteren zullen in het voorjaar veel voorsprong hebben op de bladloze overwinteraars die in het voorjaar moeilijk of helemaal niet meer zullen uitlopen.

Na de winter ontwikkelen zich nieuwe bladeren en scheuten en is het moment aangebroken om stilaan wat meer water te geven. In het voorjaar (maart, april, mei) de planten verpotten met een universele kwaliteitsvolle potgrond en vanaf juni kun je mest beginnen toe te dienen.
Bougainvillea's mogen terug naar buiten als het voldoende warm is. In ons land is dat pas rond half juni als de schutbladeren beginnen te kleuren. Plaats je ze te vroeg buiten, dan wachten ze langer met hun bloei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de eerste nachtvorst dient de Bougainvillea naar binnen te worden gezet. Plaats haar in een koele kamer en geef steeds minder water. Snoei de plant eventueel terug, maar ga daarbij niet te rigoureus te werk. Pas op voor bladluis en neem zo nodig maatregelen. De plant zal uit gaan vallen in de herfstmaanden, wat heel normaal is. Ze hoeft dan nog maar mondjesmaat bewaterd te worden. In het voorjaar loopt de Bougainvillea weer uit. Verpot haar, waarbij de wortels niet beschadigd dienen te worden. Zet haar op een zonnige plaats in de vensterbank en geef dagelijks wat water plus wekelijks wat voeding. Vanaf mei kan ze op zonnige dagen op een beschut plaatsje op balkon of terras worden gezet. Maar 's avonds dient ze weer naar binnen te worden gehaald. Na IJsheiligen mag de plant definitief naar buiten.