Is Roundup ' vriendelijk' of juist gevaarlijk voor mens en milieu ?

Ik heb mijn tuin 20 m2 behandeld met kant en klare roundup, schappen vol van in de tuinland winkel. Ik lees gisteren in div. rapportages dat het onkruidbestrijdingsmiddel alles behalve 'vriendelijk' is voor mens en milieu

Ik heb last van brandende ogen, zou dat met het gebruik van Roundup te maken kunnen hebben? Zo ja ... wat zou dan een advies kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
11.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je had ook niet alle schappen in de winkel leeg moeten kopen ;-)

Antwoorden (7)

Dat is echt troep.

Zeer schadelijk voor de natuur. Maar dat is logisch want het maakt onkruid (en andere gewassen) morsdood.
Heb het zelf een keer gebruikt en een beetje op de heg laten druppen wat dus niet de bedoeling was. Resulaat: een meter heg dood.

Lees de verpakking maar. (als dat nog lukt met je ogen) en ga anders naar de huisarts en neem de verpakking mee.

Nogmaals: het is zeer gevaarlijk spul en gebruik het aub niet meer. Naar de chemobak ermee is mijn advies.

En 20 vierkante meter........dan kan je toch met de hand schoonmaken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
mee eens, 't is puur gif, ik wied ook met de hand, je brengt je hele tuintje uit evenwicht door gif te gebruiken.
+1
Kristal
11 jaar geleden
hmm, misschien heeft 50plusser last van de rug... maar dan kan hij/zij bodembedekkers gaan gebruiken om onkruid tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Eventueel met een (kleine) onkruidbrander als handmatig wieden geen optie is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
50 plussers zijn heel goed in schoffelen. hoeven ze niet te bukken
Als Roundup door het blad is geabsorbeerd, droogt de rest op. Het heeft dan geen effect meer en kan geen schade toebrengen aan mens en dier.
Het is natuurlijk wel een onkruid bestrijder en daar zit gif in, ik heb het zelf gebruikt voor Heermoes (maar na raadplegen van een tuinman ben ik hiermee gestopt, het had totaal geen effect) De tuinman komt nu drie keer in het seizoen met een nog sterker gifmengsel spuiten, anders is het heermoes de winnaar.

Ga even bij de huisarts langs, het kan op dit moment ook heel goed de pollen zijn die je ogen aantasten en die een branderig gevoel in je ogen veroorzaken.(hooikoorts)

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roundup is natuurlijk puur gif.
En hoe zo heb je de hele tuin behandeld met dit gif?
Het is maar een klein tuintje!
Er zijn toch wel andere manieren voor het tuinonderhoud.
Gebruik in het vervolg in geval van onkruid, gewoon schoonmaakazijn, dat is volkomen ongevaarlijk.

Met dit weer gaat de roundup verdampen en die giftige dampen, die adem je in en krijg in je ogen!
Ik zou nu de tuin maar even flink sproeien en er voorlopig even niet in komen.
En pas helemaal op met kinderen en huisdieren!!
En voor een klein tuintje, nooit meer gebruiken.
Ik ben blij, dat ze het helemaal gaan verbieden en jij bent een school voorbeeld waarom!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Ja, 't is puur gif. +1 Ed, heb je mijn bericht ontvangen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja en het is inderdaad puur gif.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp werkelijk absoluut niet waarom deze rotzooi nog steeds niet verboden is...????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen de sterk verdunde versie is nog in de handel, maar ook dat gaat er uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe eerder, hoe liever. Laat mensen maar een beetje meer ellebogenvet gebruiken, hoor. Al die vieze zooi......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Marleen waar moet dat heen?
In een heel klein tuintje zoveel spuiten dat het op je ogen slaat, ik vraag me wel af, wat hij dan allemaal gespoten heeft.
Het moet dan wel overwoekerd zijn door onkruid of zo.
En dan 20 m2!
Uurtje werk en alle onkruid is er uit.
Straks heeft hij een tuin vol doodgespoten onkruid, staat het er nog steeds in.
Kristal
11 jaar geleden
Het wonderlijke is natuurlijk dat men vaak denkt dat gif alleen "onkruid" (=ongewenst gewas) doodt.
Alsof roundup allen het door jóu ongewenste gewas doodt maar het door jou gewenste gewas met rust laat... 50plusser, ik ben bang dat je nu dat wat je wél mooi vond, ook zwaar hebt beschadigd met die verdelger.
Gif is nooit goed in de tuin. Wat ze ook zeggen. Er blijven altijd residuen achter in de grond. Als je onkruid wil bestrijden pik je een schoffel of als het tussen de tegels zit de eerder genoemde schoonmaak azijn of soda zout gebruiken. Los het in beide gevallen op in water. Maar gebruik a.u.b. Geen gif meer dat is zo uit. We weten vanaf de dag toch beter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb die rotzooi al vaak moeten spuiten op m'n werk, ook altijd last van, duizeligheid, ogen etc.
Ondanks de "groene" verpakking is en blijft het pure rotzooi.
Gebruik het nu nog minimaal en draag altijd een professioneel masker ( geen stofkapje, dat helpt niet!), steeds meer mensen willen niet meer dat we met gif spuiten, zelfs bedrijven.
Vandaag zij een hovenier me nog: Ze kunnen naar Mars, maar ze kunnen geen milieuvriendelijke onkruidbestrijder maken, echt te gek voor woorden eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kunnen ze dat niet ; als er planten aan doodgaan, is het rotzooi, en zo simpel is het.
Wij bestrijden het onkruid op de stoep (rondom het huis, waar dat in Duitsland helaas verplicht is) gewoon met een gasbrander en een staalbezem, en dat werkt prima. Niks geen gif in en om mijn tuin. In de tuin volstaat uittrekken en de staalbezem. En in de tuin mag het groeien waar het wil. Onkruid bestaat niet ; het is gewoon de lokale flora die door kunstmatig aangelegde siertuintjes probeert heen te breken. De oorspronkelijke bewoners vergiftigen doet weinig goed voor je allochtoontjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen ik heb rapporten gelezen over de schadelijke gevolgen van onkruid branden en die liegen er niet om!
Door een onvolledige verbranding, ontstaan veel giftige bijproducten en wel zo erg dat je beter roundup kan spuiten, dat is dan nog redelijk veilig bij de juiste toepassing.
Gewoon een fles schoonmaakazijn in de gieter+ een fles water en giet dat over het onkruid op een zonnige dag.
Dezelfde dag is het dood!
Gaat ook 10x sneller dan branden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je daar een link van ofzo, want dat is mij eerlijk gezegd niet bekend.
Met azijn (of zout) heb ik eerlijk gezegd juist niet zulke goede ervaringen, en bukken om te verwijderen is voor mij - helaas- geen optie meer ; ik moet het (niet te zwaar) met een bezem kunnen doen.
Het gaat wel om ruim 40 meter stoep........
Roundup is ongelofelijk smeerzooi die wereldwijd een enorme bedreiging vormt voor flora en fauna, en zou gewoon per onmiddellijk verboden moeten worden. Tja,dan gaat er een keertje wellilcht iets dood in je tuin of moet je bukken om ongewenste plantjes uit te trekken - jammer dan. Maar gif hoort NIET in de tuin ; nooit en nergens voor.

En wees eerlijk ; 20 vierkante meter, nauwelijks een doorsnee woonkamer ...wat wou je daar met gif aanpakken dat met de hand, de onkruidsteker, een staalborstel of een goeie bezem niet gedaan kan worden ?

Toegevoegd na 8 minuten:
Wil je een volledig onkruidvrije (of eigenlijk : natuurvrije / plantvrije) tuin (buitenkamer), dan kun je het best een dikke laag beton storten. Gegarandeerd nooit meer iets levends in je tuin, behalve wellicht groene aanslag, maar die krijg je vrij makkelijk weg.

Eenmalig wel een flinke aanschaf, maar dan heb je ook wat, en er nooit meer omkijken naar. Eventueel kun je daar bovenop nog straten, maar dan krijg je wel weer kiertjes waar zand in kan waaien en eventueel onkruid kan wortelen. Of je moet de bestrating ook weer in beton gieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Glyfosaat

heb het spul destijds ook gebruikt rond de boerderij (''iets'' meer dan 20m2)

lang niet alles gaat ervan kapot (o.a. 2 zaadlobbig wel voor zover ik me kan herinneren)

de koeien kregen er niet meer poten van, de mollen vielen niet dood, en het fijne wist ik toen niet van het product.

voor je in paniek schiet: roundup is een MERKnaam, wat niet per definitie wil zeggen dat elk product van dit merk per definitie schadelijke stoffen bevat en/of in tussentijd niet beter/volledig aan de richtlijnen voldoet die de EU hieraan stelt.

maar ook als een product voeldoet aan deze eisen kijk dan alsnog uit met vernevelen/sproeien.
hierdoor creëer je kleine druppeltjes die je in kan ademen en dus ook in je ogen komen en net zo goed last van kan krijgen (veel mensen worden bv benauwd, en krijgen zere ogen van een onschuldige badkamer reiniger/ontkalker bv)

spoel je ogen met water voor minimaal 15 minuten, en als het dan niet over gaat lijkt een afspraak met de huisarts me verstandig 'just in case'.

vegen en/of harken/schoffelen helpt onkruid grotendeels te voorkomen.