Hoe kan ik waterafvoer in mijn badkuip tegenhouden?

Ik wil mijn badkuip vullen met water om een warm bad te nemen. Het probleem is dat we nergens in huis zo een zwart ding kunnen vinden dat je in het doucheputje stopt. We verblijven in een vakantiehuis. Is er een andere manier waarop ik het doucheputje dicht kan doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
32K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een flessendop,
Antoni
6 jaar geleden
Toch maar even naar een bouwmarkt gaan om een stop voor het bad te kopen. Dat lijkt mij de makkelijkste oplossing. Daarmee ben je ook zeker dat de oplossing werkt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga naar de receptie van het vakantiepark en vraag erom.
jc54
6 jaar geleden
Prop er een stukje zeep in......
Antoni
6 jaar geleden
Misschien kan je er zelfs even een lenen bij de buren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga er met je kont op zitten.
dudemeister
6 jaar geleden
Haal een ontstopper in de bouwmarkt in de buurt. Zet hem erop als je het bad gebruikt. Na afloop neem je hem mee naar huis.
Antoni
6 jaar geleden
Bij de bouwmarkt -als je er dan toch bent- is een stop waarschijnlijk goedkoper dan een ontstopper.

Antwoorden (4)

Zo'n badstop (dat is de naam van het voorwerp dat je nodig hebt) is van rubber. Omdat hij van rubber is en dus flexibel, sluit zo'n stop de afvoer goed en volledig af. Je kan de afvoer met van alles tijdelijk dichtmaken, maar iets van een flexibel materiaal als rubber lijkt mij het handigst. Je zou dus in theorie bijvoorbeeld een deel van de binnenband van een fiets erin kunnen stoppen of een prop elastieken. Of dit goed werkt, is maar de vraag. Je wil natuurlijk voorkomen dat het water tijdens het nemen van het bad wegloopt, ook als het maar langzaam is.

Veel makkelijker is het daarom een stop te lenen van de buren, als je vakantiehuis in een vakantiepark staat er een te vragen bij de receptie, of toch maar even naar een bouwmarkt te gaan om een stop voor het bad te kopen. Dat lijken mij makkelijkere oplossingen dan zelf iets te gaan proberen met iets anders dan een echte badstop. Met een echte badstop ben je ook zeker dat de oplossing werkt!

(Misschien is er overigens geen rubberen badstop nodig, maar is er al een metalen badstop in het bad ingebouwd. Dan is de afvoer af te sluiten door een hendel bij de kraan om te zetten: de badstop zakt dan in het afvoerputje. De afvoer is weer te openen door de hendel weer terug te zetten.)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Ingebouwde metalen badstop!
De rubberen versie heet heel verrassend: rubberstop.
Antoni
6 jaar geleden
Zo'n metalen badstop heeft overigens een rubberen ring...
IK neem op vakantie altijd een soort plastic "plak" mee. Een ronde schijf die je OP de afvoer legt en dus overal op past. Ik heb er verschillende gekocht in Frankrijk en in Nederland. Je kunt natuurlijk ook zelf een ronde plak snijden uit een placemat of zoiets. Werkt altijd.
Ivana
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Is de druk van het water niet te groot om zo'n plak weer makkelijk weg te krijgen na het bad?
Antoni
6 jaar geleden
Als dit werkt, kan de vraagsteller ook even de rubberen badmat in het bad leggen, of de gootsteenontstopper op de afvoer drukken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ivana Plus +
Bedoel je zoiets? Universele badstop handig, past altijd.
https://ikgaopreis.nl/8712318015455 En nog eentje, maar anders.
https://www.pelgrimwijzer.nl/badstop/
Ivana
6 jaar geleden
@jodokus. Ja, die witte plak, die heb ik altijd bij me.
Inekez1
6 jaar geleden
Zijn inderdaad handige dingen! Niet alleen voor een bad, maar ook bruikbaar voor elk formaat wastafel, keukengootsteen etc.
Sommige kunnen ook als zuignap op de tegels of gladde deur geplakt worden, te gebruiken als haakje voor de handdoek.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of als waslijn daar is het voor bedoeld , begreep ik.
Inekez1
6 jaar geleden
De waslijn met zuignappen is een ander ding. De link die jij geeft (ikgaopreis) heeft er een pakketje van gemaakt van 2 verschillende artikelen. Ik bedoel meer zoiets, bruikbaar als afvoerstop en als zuignap-haak:
https://www.terapeak.com/worth/new-drain-stop-rubber-universal-kitchen-bathroom-sink-basin-bathtub-stopper-plug/141957894501/
Ivana
6 jaar geleden
@Inekez1: Jouw versie is gewoon een dure nieuwe uitgave, bovendien veel kleiner van formaat dan die witte uit het pakketje van Jodokus. Ik gebruik die witte op de campings in Frankrijk voor alle bakken die je maar tegenkomt: vaatwas- babybakken, wasbakken in alle soorten en maten en overal een ander afvoergat.
@Antoni: een badmat is te groot, je moet het wel goed afsluitend kunnen neerleggen, dan zuigt het zich vast. Als je het los wilt hebben: aan een kant even je nagel eronder en floep.... Voor 1.50 euro houd je het weglopende water in bedwang. :)
Voor acute 'nood'gevallen: vul een ballon (of condoom) met fijn zand, suiker, zout o.i.d. Beetje water erbij, zodat er geen lucht meer in zit. Knoopje erin en op/in de afvoer leggen.
Inekez1
6 jaar geleden
Ik zou gewoon een plastic zakje erop leggen en zorgen dat het stromende water uit de kraan het zakje niet opzij duwt.
Dat is weliswaar geen professionele oplossing, maar het is wel het goedkoopste.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo doe ik het ook, beetje van die plastic folie, er wat water op laten lopen en dan een pan oid erop zodat het niet gaat zweven
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt ik kon mn dop niet vinden en een zakje werkte afdoende!