Heeft muurisolatie icm houten vloer zin ?

Wij hebben een vrijstaand huis uit 1928 met een houten vloer, we willen de zijmuur en de achtermuur (spouw) laten isoleren deze muren zitten op het zuidwesten waar de meeste wind vandaan komt.
Heeft dit zin of heft de houten vloer (niet te isoleren) het voordeel weer op ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Isoleren van de muren heeft zeker zin. Warmte stijgt op en verdwijnt grotendeels via de plafonds en muren. Vloerisolatie heeft vaak weinig toegevoegde waarde (het kost meer dan het oplevert), tenzij er sprake is van vloerverwarming (maar dat lijkt me niet met een houten vloer).

Als er vocht door de houten vloer komt, geeft dat ook een gevoel van koude, dus dat is wel iets om aan te pakken. Denk na isolatie van de vloer dan wel aan een ventilatiemogelijkheid van de kruipruimte zodat het vocht weg kan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Een goed geïsoleerde vloer levert bij een gemiddelde woning al snel een besparing tussen 125 en 150 euro aan stookkosten. Als bijkomend voordeel geldt ook hier weer de positieve bijdrage die een lager stookverbruik levert voor het milieu. Hoe minder er (op gas) gestookt wordt, des te minder CO2-uitstoot. Je kunt alleen een vloer op de begane grond isoleren. Woningen die na 1985 zijn gebouwd, beschikken over het algemeen al over een goed geïsoleerde vloer.
http://isolatie.10-tips.nl/