In de tropen bloeien Canna's het hele jaar. Hier produceren ze vanaf half juli bloemen. In zonnige zomers gaan ze daarmee door tot de eerste nachtvorst. Ook als bladplant zijn canna's de moeite waard. Sommige soorten hebben donker of gestreept loof en geven de border een tropische tintje.

Officieel horen canna's bij de bol- en knolgewassen. Net als irissen en sommige anemonen maken ze zogenaamde wortelstokken of rhizomen. Dat zijn dikke, ondergrondse stengels. Aan de bovenkant van de wortelstokken zitten 'ogen' (knoppen waaruit de stengels groeien); aan de onderkant worden de wortels gevormd.

Ze zijn er in soort en maten, kleintjes van minder dan een halve meter tot reuzen van 2-3 meter. De kleinere doen het goed in potten of in de border. De grote meer als achtergrond beplanting. Canna's hebben geen bezwaar tegen onderbegroeiing, ze stellen en koele voet zelfs op prijs. Voorwaarde is dan wel dat er wel voldoende vocht en voeding is.

Canna's komen mooi tot hun recht in een groep, en in een groep worden ze vaak groter.

Op een lichte plek in de kamer doet Canna het ook uitstekend als bladplant. Bloemen worden er binnenshuis meestal niet gevormd. Houd de planten 's winters, wanneer ze nauwelijks groeien, aan de droge kant. Geef in de zomer volop water en mest. Of bewaar ze donker en koel net als de canna's uit de tuin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, dat scheelt me weer een antwoord, hier kan ik niet tegen op, wat ben jij al vroeg bezig zeg, toen sliep ik nog.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel. (bloos)
Ja ben een vroege vogel ;-) maar moet ook wel. Mijn zus komt haar 2 kindjes zo rond 7 uur bij me brengen en dan pas ik op ze.

Andere antwoorden (2)

Dat is een niet-winterharde plant.

Toegevoegd na 1 minuut:
Canna is een geslacht van eenzaadlobbige planten. Het zijn tropische en subtropische planten met grote, brede bladeren en gele, oranje of rode bloemen (of varianten daarvan). Deze zomerbloeiende planten worden 1-2 m hoog en hebben een uitgebreid rizomenstelsel.

Meerjarige soorten kunnen in België en Nederland wel aangeplant worden, mits met de nodige voorzorgen. Gezien de planten onze winter niet overleven, dienen de rizomen in de herfst uit de grond gehaald te worden.

De rizomen van de canna zijn eetbaar en rijk aan zetmeel. Aangezien ze vezelrijk zijn, dienen ze urenlang gekookt of gestoomd te worden vooraleer ze voor consumptie vatbaar zijn. De smaak is gelijkaardig aan deze van de zoete aardappel (Ipomoea batatas). In Vietnam en Zuid-China worden de planten aangeplant voor consumptie.

De planten zijn vrij populair als tuinplant. Tijdens de Victoriaanse tijd waren ze een modebloem in het Verenigd Koninkrijk en werden er een groot aantal cultivars gekweekt. Er waren toen honderden cultivars; de plant raakte enigszins uit de mode en het aantal cultivars daalde tot ongeveer 270 (50%-70% van het maximale aantal).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Canna's zijn vooral mooie blad planten met een exotisch uiterlijk. Sommige van hen hebben daarnaast ook nog mooie bloemen in diverse kleuren.

Canna's kunnen maar beperkte vorst verdragen. Om ze s'winters te beschermen tegen vorst is het mogenlijk om een mulch laag van 5 a 10 cm dik aantebrengen op de plant. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het jaarlijks opgraven van de knollen en die dan vorstvrij, maar wel koel en vorstvrij te overwinteren. In april pot ik ze op en zet ze in de tunnel kas. In mei gaan de planten dan naar buiten, of in de volle grond.

Op deze site staan verschillende soorten canna's met foto:

http://www.welcome-to-the-jungle.nl/canna/canna.html