Ledlamp blijft nagloeien

In mijn splinternieuwe ledlamp van 1.2 watt zitten volgens de beschrijving 22 led's. lekker zuinig dus, maar....., als ik hem via de schakelaar uitdoe blijft hij een (welliswaar zeer zwak), licht uitstralen. Iemand enig idee hoe/wat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

Ook ik heb vier ledlampen aangeschaft omdat dit gewoonweg een goede vervanger is voor de gloeilamp, spaarlamp, halogeenverlichting of sinds kort de TL-balk.

Ondanks de vele voordelen merkte ik dat ook mijn ledlampen blijven branden als de lichtschakelaar uitstaat.

De oorzaak van dit probleem ligt waarschijnlijk aan jouw bekabeling of armatuur. Hier kan namelijk een zeer minimale zwerfstroom aanwezig zijn waardoor de ledlampen -minimaal- blijven branden. Uiteraard kun je dit probleem oplossen (dit kun je zelf doen of laten doen door een vakman), maar is niet perse (direct) nodig omdat het probleem nagenoeg geen invloed heeft op de levensduur van de lampen en er ook geen brandgevaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Antwoord:
Het probleem wat u constateert heeft te maken met overgebleven voltage in de lijn. De LED spots zijn efficiënt genoeg om zelfs met dat kleine beetje voltage op te gloeien. Er zijn twee oplossingen om het probleem op te lossen wanneer u dit storend vind. 1. In serie met de lamp installeert u een Zener diode. De Zener diode dient dan wel de juiste waarde te hebben om het overgebleven voltage te blokkeren. 2. Gebruik multicluster LED spots. De multicluster spots hebben een hoger begin voltage nodig voordat zij kunnen oplichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LED's zijn orspronkelijk ontworpen om elektrischiteit aan te tonen. Zo zal je ook LED's vinden in apparatuur om leidingen op te sporen. Ook reageren ze op statische elektriciteit, dat zou het ook nog kunnen zijn.