mijn klok slaat bij elk uur een gong te veel hoe kan ik dit verhelpen?

7 jaar geleden
in: Wonen
8.9K
TurfGraver
7 jaar geleden
Alleen de kleine wijzer verplaatsen?
Amadea
7 jaar geleden
Wat voor een klok betreft het?
samaiphon
7 jaar geleden
zoals TurfGraver zei de kleine wijzer een uur terugdraaien

Antwoorden (1)

Afhankelijk van het mechaniek van de klok.

Waarschijnlijk is de tweede hieronder van toepassing. Het verhaal klopt niet voor het aantal slagen van jouw klok maar de oplossingsmethode waarschijnlijk wel. En anders: naar de klokkenmaker.

"Een klok met zaagslag kan niet van slag geraken. Mocht de uurwijzer een andere tijd aangeven dan het uurwerk slaat, dan is waarschijnlijk de kleine wijzer verzet. Laat de klok slaan op het uur, verzet de kleine wijzer voorzichtig naar het uur dat de klok slaat.

Een klok met sluitschijf is niet zelf repeterend. Dit wil zeggen dat uw klok van slag kan geraken. Hoe lossen we dit op? Laat uw klok slaan op het hele uur. Stel uw klok slaat nu 2 maal maar de wijzers geven aan 6 uur. U moet dus 4 uur inhalen als volgt: u draait de wijzer naar 6:30 uur. Klok slaat nu 1 keer, dus half 3. Wat nu komt is zeer belangrijk. Draai nu voorzichtig door tot maximaal 2 minuten voor 7. Nu terug draaien naar 15 minuten voor 7. Klok zal nu 3 keer slaan (uit laten slaan). Draai nu weer door naar maximaal 2 minuten voor 7 en weer terug naar 15 minuten voor 7. Klok slaat 1 keer, dus half 4. Herhaal dit tot de klok 7 keer moet gaan slaan. Als de klok 7 keer gaat slaan, over de 7 heen draaien. Nu is de klok weer op slag. Nu nog naar het juiste uur draaien of de klok laten staan tot het de tijd is die de klok aangeeft. Lukt dit niet raadpleeg dan uw klokkenmaker.(Let op: halve en hele uren altijd uit laten slaan.)"