Kurk is een soort zacht hout (feitelijk de bast van de kurkeik) het is te behandelen als balsahout, de veerkrachtigheid doet een verflaag breken en daarom is verven geen aanrader.
Zou het tegen de muur zitten dan zou verven juist wel goed willen, maar hoge hakken.......

Kortom, schuren en er een soepelblijvende vernis/laklaag overheen leggen werkt goed.

harde laksoorten zijn vaak ook bros en dan breekt ook die laklaag.

Kurkvloeren kun je ook impregneren, er wordt dan een vloeistof opgebracht die (vermoedelijk) siliconen achterlaat welke de porien sluit en de vloer vuil- en vochtwerend maakt.

Echter eest schoonmaken en of schuren en daarna stof- en vochtvrij maken voordat je met conserveren begint.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is speciale kurkreiniger en kurkpolish in de handel. Hiermee kunt u de vloer reinigen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kurk schilderen is geen goed plan. De verf zal na verloop van tijd langzaak gaan loslaten en dat is geen gezicht.
12 jaar geleden
Een kurkvloer kan perfect geschuurd worden en daar opnieuw gelakt.

Ga voor de juiste materialen wel even langs de specialist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kurkvloer kan geschilderd worden. Hoewel geen enkele grote verfleverancier dit zou adviseren. En een schilder zou er geen garantie op geven. Dit omdat kurk zacht is en door er op te leven te veel spanningsverschil krijgt en zal daarom barsten. En tuurlijk zijn er altijd mensen die het geprobeerd hebben en het redelijk blijft zitten. Helaas is het risico te groot voor een leverancier en schilder om hier garantie op te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het reinigen van kurkvloeren hoeft geen probleem te zijn, dankzij de kurkreiniger van HG. Die is namelijk speciaal ontwikkeld om kurkvloeren regelmatig te kunnen reinigen. Deze intensieve reiniger verwijdert eenvoudig vuil en vlekken, maar bevat geen schadelijke ingrediënten waardoor het geschikt is voor alle soorten gelakte kurk.
Verwijder vooraf het losliggende vuil met bijvoorbeeld een stofzuiger of zachte bezem. Verdun HG kurkreiniger met water en neem de vloer af met een dweil of mop. De dweil of mop regelmatig uitspoelen. De vloer hoeft niet nagedweild of nagedroogd te worden.

Kurk schilderen is niet zo'n goed idee. Het wordt afgeraden omdat er geen enkele verf op de markt is die zal blijven zitten na verloop van tijd.