Wat is warmer? Een half donsdekbed of een synthetisch dekbed?

Deze 2 heb ik op het oog

Het synthetisch dekbed:
http://www.hema.nl/winkel/wonen-slapen/slapen/dekbedden-kussens/vierseizoenen-dekbed-synthetisch-140-x-200-cm-(5511700)

Het halfdonsdekbed
http://www.hema.nl/winkel/wonen-slapen/slapen/dekbedden-kussens/4-seizoenen-dekbed-half-dons-140-x-200-cm-(5511300)?color=wit

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
3K

Antwoorden (3)

Zonder twijfel is een dekbed met dons, al is het een gedeelte, warmer.

Toegevoegd na 6 minuten:
Twee punten. Ben je kouwelijk of niet. Ben je een dierenvriend of niet.
Kunststof , synthetisch , is een niet natuurlijk produkt, wordt in de fabriek gemaakt.

Dons , is een natuurlijk produkt, komt in dit geval van dieren, eenden, af.

Kunststof ademt niet. Sluit af, geen lucht onder, wel warm.
Dons ademt wel. Kan lucht doorheen, is veel warmer.

Toegevoegd na 10 minuten:
Punt 2. Ben je een dierenvriend? weet je hoe dons gewonnen wordt? LEVENDE ganzen worden geplukt! dit is dierenmishandeling. De betere keus zou zijn wol. Is ook warmer (en ademt ook) dan een synthetisch dekbed.

Antwoord

Dons is warmer, maar verdient niet de voorkeur van een dierenvriend.

Toegevoegd na 30 minuten:
DONS is warmer omdat het beter isoleert. Het isoleert beter je lichaamswarmte. Dons en veren zijn zeer hoog vocht opnemend en vocht regulerend, wat belangrijk is aangezien wij tijdens onze slaap gemiddeld 2dl. lichaamsvocht via de poriën verliezen. In tegenstelling tot dekbedden met synthetische vulling, die daardoor vaak klam aanvoelen, neemt een donzen dekbed dit vocht direct op zodat gedurende de nacht uw dekbed heerlijk comfortabel blijft. Gedurende de dag wordt het vocht weer aan de omgeving afgegeven, zodat uw donzen dekbed 's avonds weer 'bedrijfsklaar' is.
(Dons is ook lichter van gewicht, wol is weer zwaarder.)

Dit is het grote bepalende verschil met synthetisch.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Plus. Je moet maar lekker slapen onder zoveel dierenleed.
SimonV
7 jaar geleden
Klopt.
Al snap ik niet waarom dons in dit geval warmer zou zijn?
De warmteklassen zijn identiek.
SimonV
7 jaar geleden
"DONS is warmer omdat het beter isoleert." Dat gaat bij genoemde dekbedden niet op.
De warmteclassificatie verdeelt de isolatiecapaciteit van dekbedden in vier warmteklassen.
Bij de genoemde dekbedden heb je meer dons nodig (700 g/m2 t.o.v. 600 gr/m2) om dezelfde isolatiecapaciteit te krijgen.
Dus synthetische vezel isoleert bij deze dekbedden dus beter. Neemt niet weg dat dons natuurlijk lichter en luchtiger voelt.
SimonV
7 jaar geleden
Correctie, sorry! "DONS is warmer omdat het beter isoleert." De vraag gaat niet over een donzen dekbed maar over een HALFdonsdekbed.
Daarom zijn beide dekbedden even warm. Bij dons+veren heb meer vulling nodig om dezelfde isolatiecapaciteit te krijgen.
Waarom is een donzen dekbed beter dan een synthetisch of wollen dekbed?
Zowel dons, synthetische vezels en wol hebben als doel uw lichaamswarmte te isoleren en al deze vulmaterialen zijn daar in principe goed toe in staat. Toch heeft dons een aantal niet te overtreffen eigenschappen waardoor dons het optimale vulmateriaal voor een dekbed is.

Dons en veren beschikken over een zeer hoog vochtopnemend en vochtregulerend vermogen wat zeer belangrijk is aangezien we tijdens onze slaap gemiddeld 2 dl. lichaamsvocht via de poriën verliezen. In tegenstelling tot dekbedden met synthetische vulling, die daardoor vaak klam aanvoelen, neemt een donzen dekbed dit vocht direct op zodat gedurende de nacht uw dekbed heerlijk comfortabel blijft. Gedurende de dag wordt het vocht weer aan de omgeving afgegeven, zodat uw donzen dekbed 's avonds weer 'bedrijfsklaar' is.
fremar
7 jaar geleden
De warmteklasse geeft aan hoe warm een dekbed is. Die waarden zijn voor beide dekbedden gelijk:
Zomerdeel: warmteklasse 4
Herfstdeel: warmteklasse 2.

Dons voelt "natuurlijk" prettiger, maar is zeer dieronvriendelijk verkregen.

Toegevoegd na 3 uur:
"Dieronvriendelijk verkregen": dat hoeft niet.
Vanaf augustus 2016 biedt Yumeko als eerste merk in Nederland dekbedden en kussens aan met het label van de Responsible Down Standard (RDS). De Responsible Down Standard garandeert het welzijn van ganzen en eenden die het dons en de veren leveren van veel producten: dekbedden, kussens en slaapzakken.
Het keurmerk houdt in dat ieder veertje en donsje traceerbaar is en sluit dierenmishandeling uit. Een garantie dat de eenden en ganzen goed behandeld zijn en dat er geen sprake is van dwangvoeding of levende pluk.
De Responsible down Standard is een onafhankelijke, vrijwillige wereldwijde standaard, die inhoudt dat bedrijven kunnen kiezen om hun producten te certificeren volgens RDS, zelfs als wetgeving hen dat niet verplicht te doen. Dierenwelzijn groepen, experts uit de industrie, merken en retailers hebben 3 jaar aan de RDS gewerkt. De standaard erkent de beste praktijken qua dieren welzijn en sluit bedrijven uit die in strijd daarmee handelen.
SimonV