Is dit burenoverlast? Wat helpt?

Ik woon in een sociale huurwoning en huur deze bij Stadgenoot.

Naast ons woont een gezin dat bestaat uit moeder, vader, 1 volwassen zoon, 2 volwassen dochters, schoonzoon en 4 kinderen (leeftijd 2-11) en 2 kleinkinderen (leeftijd 2-4) In totaal zijn er dus 12 personen woonachtig (ter vergelijking, mijn gezin bestaat uit 3 personen, inclusief ikzelf)

De algemene beschaafde regel (in heel NL) is na 22 uur hoort het rustig te zijn, lees: geen geluidsoverlast.

Elke dag na 22 uur word de wasmachine aangezet, deze draait gemiddeld tot 04:00 omdat de buurvrouw claimt overdag geen tijd te hebben (buurvrouw is werkloos)

Kinderen maken kabaal na 22 uur, gooien dingen tegen de muur, laten keihard objecten op de tegelvloer (tegels door hele huis) vallen, onder het mom van "oeps" dan keihard lachen en stampend wegrennen (dat gebeurt rustig 30 keer per uur) Daarnaast gooien ze zowat elke minuut keihard de deur dicht en staat de tv keihard. Deze kinderen gaan pas rond 01:00 naar bed, zowel doordeweeks als in het weekend.

De geluidsoverast is zo hard dat zelfs onze andere buren naast ons het kabaal horen.

Nu ben ik zo vaak aan de deur geweest midden in de nacht, waar ik altijd als antwoord kreeg, mijn kinderen slapen hoor.. LOL

Politie, bemiddeling, niets hielp.

Woningbouw zegt: We kunnen helaas niets voor u doen, deze geluiden vallen onder "normale" leefgeluiden.

Ik slaap gemiddeld 4 uur per nacht.

Wat kan ik nu nog doen hiertegen?
Ben ik machteloos?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jodokud Dank voor uw reactie! Er zijn 4 slaapkamers in totaal, oppervlakte 110m2. De buurt is erg gaan verpauperen, naast het geluidsoverlast, is het al een tijd niet al te fijn meer om hier te wonen. Ik heb er inderdaad ook aan gedacht om alles te gaan vastleggen, echter heb ik het vermoeden dat de woningbouw vereniging dan alsnog gaat zeggen dat het normale leefgeluiden zijn, aangezien dat nu ook steeds het antwoord is geweest. De politie heeft aangegeven dat wij ze niet meer mogen bellen voor dit soort dingen en de woningbouwverening stelt dat we doodleuk opnieuw een klacht moeten indienen (dat zou dan de 19de keer worden met precies dezelfde klachten) waar ze niets aan gaan doen. Ik denk dat wij inderdaad niets anders kunnen doen dan verhuizen, we worden hier weggetreitert. De "anderstalige" buurvrouw geeft ook aan ons als buren nooit te zullen respecteren omdat wij als "Nederlanders" zijnde de Koran niet lezen.

Ik heb daarom ook sterk het vermoeden dat de buren met deze overlast doelbewust iets willen bereiken, namelijk ons te laten verhuizen. Ik denk dat er niets anders overblijft dan verhuizen, want ook al betalen wij elke maand netjes de huur, woongenot zullen we nooit hier meer krijgen.
Rugtas24
7 jaar geleden
"woongenot" is het sleutelwoord. Huurders en verhuurders hebben rechten en plichten. https://www.juridischloket.nl/wonen/buren/geluidsoverlast
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Woongenoot is inderdaad het sleutelwoord en daar heb je recht op:
https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/5-situaties-waarin-je-minder-huur-betaalt Probeer ondertussen zoveel mogelijk vast te leggen.
Noteer alle contacten met o.a. politie.
Laat politie en anderen de overlast vaststellen, zodat je veel getuigen hebt.
Politie komt dan eerst bij jou binnen luisteren, enzovoorts.
Vraag of de buren ook contact op willen nemen met jouw verhuurder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lees nu pas dat je de politie niet meer mag bellen, maar je zou de wijkagent nog wel kunnen proberen.

Antwoorden (1)

Jazeker, dit is geluidsoverlast van de buren.
Probleem is dat er vaak sprake is van 'cultuurverschil' waarop men zich beroept, als er al op gereageerd wordt. Ook wordt het gewoon keihard ontkend.

Begrijp trouwens niet hoe groot dit huis moet zijn met 12.bewoners? Is er ook navraag bij de wbv gedaan hierover? Er zijn regels voor, niet te veel mensen in een te kleine woning. Zijn er 6 of meer slaapkamers in dit huis. Alleen voor de volwassenen zijn al 4 slaapkamers nodig. Heb ik het nog niet over de 6 kinderen, van 2-11 jaar. Sociale woningbouw met 6 of 7 slaapkamers? Ken ik hier niet?

Niets helpt bij sommige mensen. Dat klopt. Als je alles al geprobeerd hebt, rest er nog maar een ding: verhuizen.

Ik had lange tijd zelf het gevoel, dat je daarmee verliest, de strijd verliest. Inmiddels weet ik dat je misschien deze slag wel verliest, maar hoe belangrijk is dat als je na de verhuizing wel prettig woont, geen last meer hebt van dit soort a-sociale mensen, wel een normale nachtrust kunt hebben en na 22/23.00uur gewoon rust hebt.
(In mijn stad, in wijken met sociale woningbouw, is 22.00 's avonds in sommige flats regel, maar gemiddeld wordt 23.00 aangehouden; trouwens, werd nog net niet uitgelachen met een vraag hierover bij de politie inzake geluidsoverlast een paar jaar geleden.)

Ik ken iemand die na jarenlange ellende verhuist is, blij is en spijt heeft dit niet veel eerder gedaan te hebben, zij moesten hun huis verkopen eerst.

Wat kun je nog doen? / wat helpt?
Meer overlast geven dan de buren zelf, maar dat is een gevaarlijk spelletje. Ik zou dat zeker niet doen en ook niet aanraden.

Antwoord

Ja dit is burenoverlast.
Als je de strijd aan wilt gaan, zou je alles moeten vastleggen, documenteren, eventueel fotograferen.
Punt is, als je al zover bent dat politie/wbv/bemiddeling niet geholpen heeft, het wellicht niet meer haalbaar is.

Bovendien waarom zou je nog willen strijden, is het leven in dit huis, deze buurt zo prettig?

Beter lijkt het om gewoon te verhuizen, er is geen huis te verkopen: pluspunt. Wbv is op de hoogte en zal vast wel meewerken. Vertel de buren niets, anders wordt de herrie de laatste tijd voor verhuizen misschien nog erger.

Sterkte.

Toegevoegd na 6 minuten:
Niets helpt, zij doen wat en wanneer zij willen. (Wasmachine draait goedkoper 's nachts, met 12 personen wordt er natuurlijk veel gewassen.)
Je kunt niets meer doen: zij worden kennelijk van alle kanten (politie en wbv) ingedekt: ...normale leefgeluiden!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe triest het ook is dat je niet meer rechten hebt. ik adviseer uit ervaring ook altijd : verhuizen. De snelste en meest gezonde oplossing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jodokud Dank voor uw reactie! Er zijn 4 slaapkamers in totaal, oppervlakte 110m2. De buurt is erg gaan verpauperen, naast het geluidsoverlast, is het al een tijd niet al te fijn meer om hier te wonen. Ik heb er inderdaad ook aan gedacht om alles te gaan vastleggen, echter heb ik het vermoeden dat de woningbouw vereniging dan alsnog gaat zeggen dat het normale leefgeluiden zijn, aangezien dat nu ook steeds het antwoord is geweest. De politie heeft aangegeven dat wij ze niet meer mogen bellen voor dit soort dingen en de woningbouwverening stelt dat we doodleuk opnieuw een klacht moeten indienen (dat zou dan de 19de keer worden met precies dezelfde klachten) waar ze niets aan gaan doen. Ik denk dat wij inderdaad niets anders kunnen doen dan verhuizen, we worden hier weggetreitert. De "anderstalige" buurvrouw geeft ook aan ons als buren nooit te zullen respecteren omdat wij als "Nederlanders" zijnde de Koran niet lezen.

Ik heb daarom ook sterk het vermoeden dat de buren met deze overlast doelbewust iets willen bereiken, namelijk ons te laten verhuizen. Ik denk dat er niets anders overblijft dan verhuizen, want ook al betalen wij elke maand netjes de huur, woongenot zullen we nooit hier meer krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Graag gedaan, @MiekeFreen 4 kamers in totaal, dus 3.slaapkamers voor 12.personen, waarvan 6.kinderen? Mijn buurvrouw, NL-talig - wel andere cultuur, wilde haar kleindochter met 4 kinderen (tot ca. 10 jr) in laten wonen in 3-kamer woning, dit is geweigerd door de wbv (ook al stond de school er achter). Jazeker, ik was heel blij. Hierna hebben zij nog gelogeerd bij overgrootmama... (wat een van de schatjes mij in alle onschuld vertelde, onmiddellijk teruggeroepen door moeders, hij mocht niet met mij praten, ik vond al dat de kinderen er zo vaak waren, al deed grootmama al dienst als bso, kinderen zitten doelbewust hier op school). Er moeten regels voor te vinden zijn, Aantal personen in relatie tot aantal kamers. Lijkt wel of de wbv zich wellicht niet aan de regels houdt?
Bedacht dat jouw woning in feite al verhuurd is... aan de dochter met man en kinderen ::)) Wil je dit nog?
Het weten wellicht uit nieuwsgierigheid of de wbv tegen de regels handelt en daarmee jullie leven niet gemakkelijker maakte. Heb je dan niet teveel huur betaald door al deze ellende, geen/amper woongenot? Weet ik eigenlijk niet, betalen wij ook voor woongenot? Wel voor uitzicht/groen/gemak (lift), maar 'woongenot'? Beter lijkt het toch te verhuizen, rust is zo belangrijk en wordt soms zwaar onderschat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik begrijp het advies van verhuizen wel, maar persoonlijk ben ik altijd bang voor wat je ervoor terug kunt krijgen. Ik heb zelf veel last van mijn buren (overigens weinig wat hen echt verwijtbaar is, wat bijna nog meer frustreert dan wanneer je je buren duidelijk op bepaald gedrag kunt aanspreken) en kán helaas niet verhuizen, maar ook als het wél kan, is het moeilijk te bepalen wanneer daarvoor het moment juist is. Ja, ook ik ken mensen die heel blij zijn eindelijk die stap te hebben genomen, maar ook als je verhuist naar een andere buurt waar het nú rustig is, kan dat volgend jaar totaal anders zijn. Ik heb zelf in een paar jaar tijd drie nieuwe buren gekregen en in het huis naast mij waar ik eerder NOOIT iets uit hoorde, woont nu een gezin met kinderen waarvan minstens één met gedragsproblemen (wat ik daarvan merk: veel ruzie, en driftbuien met gillen, stampen op de trap, minutenlang aanbellen, met deuren gooien e.d.), één die graag klust, één uitwonend volwassen kind met kleinkinderen die wekelijks over de vloer komen (al voor zeven uur 's ochtends), veel familie en vrienden in de buurt ('s zomers haast elke dag twintig man in de tuin) en allemaal een bovengemiddeld hard stemgeluid. En dat is dus nog maar één buurwoning. In mijn vorige woning maakte ik iets soortgelijks mee: rustige buren maakten plaats voor een gezin dat dagelijks heftige ruzie had. Dus ik begrijp nogmaals de suggestie wel, maar vraag me ook wel eens af of je dan niet bezig kunt blijven. Hoewel ik ook geen idee hebt wat je dan wél kunt doen. Behalve misschien zelf extra geluidsisolatie verzorgen.
Pieter2011
7 jaar geleden
Helemaal eens met Lies: verhuizen is zeker geen garantie dat het beter wordt. Eén op de drie Nederlanders kampt met geluidsoverlast van zijn/haar buren. Als teveel mensen gebruik maken van 1 woning heet dat 'overbewoning'. Er is dan geen sprake van passende woonruimte. De normen en regels kan ik zo gauw niet vinden, maar die moeten wel ergens vastliggen. Misschien een goed idee om eens met het Juridisch Loket te bellen: https://www.juridischloket.nl/wonen/buren/geluidsoverlast Verder: heel belangrijk om precies bij te houden wanneer de overlast plaatsvindt en waaruit het lawaai bestaat. Alleen dán kan een rechter er iets mee. Ook helpt het enorm als er meer buren zijn die last hebben van het lawaai. Je zou kunnen overwegen een juridische procedure te starten tegen Stadgenoot. Volgens het huurcontact (én de wet) is de verhuurder verplicht te zorgen voor 'rustig woongenot'. Die verhuurder is dan ook de primaire partij om daarop aan te spreken. Een officiële brief van een advocaat zou best eens genoeg kunnen zijn om Stadgenoot tot actie te laten overgaan. Vergeet daarbij niet dat de huurders die ná jou in de woning komen, met dezelfde overlast bij Stadgenoot zullen aankloppen. Nogmaals: hou wel alle overlast gedurende een paar maanden goed bij en overweeg eens om een geluidmeter te laten plaatsen, als extra bewijs. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in "mijn" link wordt de optie gegeven om zelf bijvoorbeeld de helft van de huur te gaan betalen. Wel aangeven waarom, bijvoorbeeld via email of een aangetekende brief. De enige optie voor de woningbouw is dan om naar de rechter te stappen. Advies daarbij: zet de andere helft van de huur op een spaarrekening, zodat als de rechter in jouw nadeel beslist je alsnog het geld kan overmaken. NB: dit kan mogelijk problemen met huurtoeslag geven, maar dat zal je uit kunnen zoeken.