Wat zijn de consequenties als je de wortels van een boom verwijdert?

Een boom(pje) van ca. 4 meter hoog -geen idee wat voor een soort trouwens- in mijn voortuin is er de oorzaak van dat de tegels (40x60 cm) naar onze voordeur verticaal schots-en-scheef liggen. De krantenjongen, postbode en sinds kort ook mijn schoonmoeder heeft daar last van. De wortels drukken blijkbaar de stoeptegels omhoog.
Een wortel meer of minder zal (het voortbestaan van) de boom niet uitmaken wellicht maar hoever kun je gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
41.1K

Het beste antwoord

Heel veel bomen hebben twee soorten wortels.
Een soort om de boom overeind te houden ( penwortels)
Een ander soort om voeldoende voedsel en water uit de grond te krijgen.
Deze laatsten groeien vaal erg oppervlakkig afhankelijk welk soort boom het is.
Het wegkappen van de deel van deze oppervlakkige wortels, kan over het algemeen geen kwaad, ze zullen weer uitlopen en opnieuw wortels vormen.
Zitten deze wortels echter aan de zuidwest kant van de boom, dan kunnen deze wortels ook de functie hebben van niet omwaaien van de boom, veel van deze wortels wegkappen, zou kunnen beteken dat de boom hierna kan omwaaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat DIT het geval is bij mijn boom. Thanx

Andere antwoorden (3)

Je kan doorgaan tot de boom doodgaat. Dan is probleem ook gelijk opgelost en kan je desnoods een kleinere wat verder weg planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is niet echt een antwoord op te geven, dat ligt aan de kracht van de boom.
Toen wij jaren geleden ons huis kochten, was het er 1 met een bestaande tuin. Omdat het huis eraf ging voor onze nieuwbouw moest alles wat er in de bestaande tuin stond eruit, naar een tijdelijke tuin en toen op de eindbestemming in de nieuwe tuin.
Dus ook de bomen, appel, peer, pruim, kastanje, een soort van kersenboom enz.
Er zat een boom tussen met de wortels onder het huis door dus dat werd zagen, eerst de boom halveren en de wortels kappen.
De boom kwam er vreselijk beschadigd uit door het omtrekken met touwen en kettingen, niemand gaf hem nog een kans. Ik was zo eigenwijs om hem toch te planten en nu 4 jaar later is het 1 van de mooiste bomen in onze tuin. De jonge kastanjeboom die met zijn hele kluit is verplant is nu dood net als een appelboom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kat
een jaar geleden
Fantastisch van jou!
Wie weet heb je, net als wij, de "grote wortelwoekeraar" oftewel de Fluweelboom in je voortuin ?
Als dat zo is dan staat deze soort erom bekend dat het wortelnetwerk alles omver/ opzij/ omhoog duwt wat het tegen komt.
Wortelscheuten eraf halen is dus noodzakelijk als je een leuk tegelpaadje te houden bij je voordeur.

Nadat mijn buurvrouw een poosje geleden een doodsmak maakte over omhoog stekende stenen, hebben wij besloten de boom te gaan verwijderen en een langzaam groeiende boom te plaatsen.

Let wel, ALS je een fluweelboom of azijnboom (Rhus typhina) hebt, bedenk dan dat de boom bij zaagwerkzaamheden giftig is en hevige irritatie en jeuk kan veroorzaken.