hoe begin je het best een groetentuin en hoe verzorg je ze later?

ja de vraag zegt het al
:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kun je groeten niet kweken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het wel leuk vinden een groetentuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar begin eerst maar eens de grond goed om te spitten. De grondsoort is belangrijk voor het zaden etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk een groetentuin, ik ga er ook eentje beginnen.

Antwoorden (7)

op deze site kun je zien hoe je alle groenten moet kweken en telen en wat er allemaal voor nodig is om succesvol een moestuin te verzorgen succes hiermee is erg leuk om te doen.

http://www.tuinadvies.nl/groenten.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het best begin je met de bodembewerking ,en bemesting ,als die goed zijn is de helft vaan de teelt al geslaagd, van te voren bepaal je wat je wil telen ,koop plantjes in plaats van zelf zaaien ,je zit er immers niet op te wachten dat je wat sla zaait en vervolgens als het oogsttijd is met 200 kroppen sla zit die je in 2 weken moet oogsten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een groente tuin moet je schone, onkruidvrije en losse grond hebben.
Dus eerst alles goed opruimen en de grond voldoende diep om spitten.
Hierna kan je de gespitte grond fijn maken met een drietand ( gereedschap) of wat makkelijker, met een freesmachine.
Nu heb je dus een lekker los en schoon stukje grond.
Ga nu paden maken, zodat er zaaibedden overblijven van 1 tot 1.5 m. breed.
Nu heb je dus een stuk grond los, schoon en verdeeld in bedden.
Zet dit op papier, want je moet goed bij houden in welk bed, je wat gekweekt hebt, want veel soorten groente mogen niet twee jaar achter elkaar op de zelfde plaats groeien ( wisselteelt)
Je hebt nu dus een platte grond van je moestuin en kan je beginnen te zaaien en/ of planten..
Bij een tuincentrum kan je veel soorten kant en klare groenteplantjes kopen, dan hoef je niet te zaaien, maar zaaien kan natuurlijk ook.
Koop nu een goede organische mest b.v. culterra, verdeel dit over de grond waar je in wilt gaan planten, neem je drietand en meng de mest goed door de grond heen, je tuin is nu klaar om in te planten/ zaaien.
Na het planten/ zaaien voldoende water geven.
Hoe alles nu verder gaat is veel te veel om hier te vermelden, er zijn zo veel soorten groente, met allemaal een verschillende zaai en/of planttijd, de een wil veel mest en de ander helemaal niet, ook kunnen sommige groente soorten elkaar niet goed verdragen, terwijl andere het juist veel beter doen als ze bij elkaar staan.
Sommige soorten moeten tegen gaas gekweekt worden, andere langs lange stokken, sommige kan je voorzaaien in een kasje of in huis, terwijl veel andere ter plaatse gezaaid moeten worden enz. enz. enz.
Dus koop een goed boekje en dan liefst over de biologische groentetuin, waarin geen gif en geen kunstmest wordt gebruikt, maar waar je wel groente kweekt die beter smaakt en gezonder is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: kijk eens op deze site: http://www.makkelijkemoestuin.com/

"Het grote verschil met een normale moestuin is dat je kleine bakken gebruikt (meestal 1.20 bij 1.20 meter). Die verdeel je weer onder in 16 vierkante vakken van 30 bij 30 cm. Elk vak beplant je met een andere groente.

De bakken zet je op je bestaande grond en vul je met een mix van vermiculiet, turfmolm en compost. Of je eigen grond geschikt is voor groente is dus niet belangrijk.

Door zo te tuinieren zijn al je groentes makkelijk te bereiken en te verzorgen, voorkom je verspilling van zaad, water en meststoffen, hoef je bijna niet te dunnen en te wieden en is je moestuin heel makkelijk te onderhouden. En je groenten groeien als... groente!

De Makkelijke Moestuin (ook wel Vierkant Tuinieren genoemd) is gebaseerd op Square Feet Gardening; een prima methode die rond 1980 ontwikkeld is door Mel Bartelomew. "

Echt een ideaal systeem, je begint redelijk klein en overzichtelijk, als je later meer wilt kun je altijd uitbreiden of echt in de volle grond gaan telen - maar dat vereist meer kennis en kunde, dus dit 'vierkantemetertuinieren' is echt prettig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me net 8uur te vroeg af. Ik dacht ook direct aan ft2 gardening. Heb je er zelf ervaring mee?
Zelf ben ik dit jaar begonnen met groenten kweken in potten in de tuin. Dit gaat erg goed en zo hoefde ik er ook geen extra ruimte voor vrij te maken. Courgette, tomaten, aubergine, paprika's, rucola allemaal in pot en voor boontjes en lente uitjes gebruik ik van die langwerpige 'balkon-bakken', werd me aangeraden door een hovenier die die ook wel eens zo heeft gedaan met groot succes. Erg leuk om te doen en makkelijk onder controlle te houden.

Wel slim om snel te beginnen daar het erg krap tijd word om nog te zaaien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een groentetuin wilt beginnen maak je eerst een plan en zet dit op papier. Vragen als wil ik een composthoop en waar, een kasje, fruitbomen en struiken, waar een gereedschapskist, enz. enz. Dan moet je rekening houden met wisselteelt en waar begin ik bijv. met aardbeien. Vervolgens zorg je voor goede stalmest en je gaat de grond omspitten.
Het belangrijkste is de wisselteelt, dus geen enkel jaar aardappelen en kool op dezelfde plaats.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een website waar je heen kunt gaan waar in beschreven wordt hoe je met de groente tuin moet beginnen.