Hoeveel watt nodig om ruimte te verwarmen?

Hoeveel watt elektrische terrasstraler heb ik nodig om een garage die niet geïsoleerd is van 25/30m2 te verwarmen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet in kubs rekenen niet in vierkante meter. Het maakt uit of de garage 2m of 5m hoog is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daarbij maakt het enorm veel uit of je van 15 tot 20 moet verwarmen, of van -10 tot 20 graden.
tevens hangt het af van de isolatiewaarde van de garage.
Denk aan spouwmuur of halfsteensmuur
enkel of dubbel glas
stenen muur of houten wandje Houdt er ook rekening mee dat als je dit met een zware elektrische kachel gaat doen dat de dikte van de bedrading goed is, en als je gebruik maakt van een haspel dat je deze afrolt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij een geïsoleerde woonruimte wordt minimaal 60 watt per m3 gerekend. 25 x2.5meter hoog=62.5 m3 *60 = 3750 watt Bij een niet geïsoleerde ruimte dus veel meer, helemaal als het ook nog tocht onder de deuren door e.d. Bij een metalen garagedeur of dak met kieren wordt het helemaal lastig.
Je hebt dan al snel een warmtekanon op gas nodig van 10 kW, maar het is maar net hoe warm het moet worden.

Het beste antwoord

Als je een ruimte (volume) wil verwarmen met een terrasheater (straalkachel) dan ga je al gauw richting 4 tot 5 kW. Een straalkachel is meer geschikt om jezelf aan op te warmen als je in de buurt van dat apparaat bent. Wil je echt de hele ruimte, dus de lucht opwarmen, dan kun je veel beter een hetelucht kanon / werkplaatskachel nemen. Met een eenvoudig en relatief goedkoop (in aanschaf) apparaat is een schuur van 25 m2 van gemiddeld 2,5 / 3 meter hoog prima te verwarmen. Zo'n apparaat werkt op de hoogste stand op 2000 W, maar kan ook lager ingesteld worden.

(De link van de gamma is even ter illustratie. Regelmatig zijn die apparaten ergens in de aanbieding voor max 25 euro)
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks!