Hoe kan ik een naar binnendraaiende opdekdeur naar buiten laten draaien?

we hebben een slaapkamer met een opdekdeur welke naar binnen draait. Hierdoor kan de slaapkamer niet optimaal worden benut. We zouden dan ook graag de deur naar buiten open willen laten draaien. Weet iemand of hier een makkelijke manier voor is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (2)

Wat heet een gemakkelijke manier? Aangezien de sponning aan de binnenkant zit zal je dus óf het hele kozijn om moeten draaien, óf een sponning moeten slaan aan de buitenkant. Aangezien de meeste van dit soort kozijnen van staal zijn is dat laatste meestal geen optie. In dat geval zal het kozijn eruit moeten hetgeen niet eenvoudig is zonder schade aan kozijn en muur . Dit betekent hoogst waarschijnlijk het oude kozijn eruit slopen en een nieuwe plaatsen. Je zal dan ook het e.e.a. aan stucwerk moeten herstellen om het er weer netjes uit te laten zien.
Voor een vakman allemaal niet zo geweldig ingewikkeld, maar voor de gemiddelde doe-het-zelver zal het allemaal niet meevallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Beerenburgertje,
dank voor het antwoord, daar was ik al bang voor maar dacht wie weet heeft een ander een idee. Dit betekent namelijk dat we eerst het laminaat moeten verwijderen voordat we het kozijn kunnen bewerken en dat maakt het een behoorlijke klus. We hebben ervaring met netjes uitbreken van deuren en stuccen etc maar als er een handigheidje was waarvoor dat alles niet zou hoeven was het wel heel mooi geweest.
je kunt in de sponning een lat lijmen of schroeven die net zo breed is als de sleuf van de opdekdeur en dan uitsteekt en er dan een stompe deur in zetten aan de andere kant wel de uitsparing voor het scharnier zo diep maken in de deur zodat hij er helemaal in past omdat je waarschijnlijk een stalen kozijn hebt