Hoe kan een ph neutrale allesreiniger reinigende kracht hebben?

Veel allesreinigers van tegenwoordig zijn ph neutraal en zijn dus niet alkalisch ( ontvettend) maar ook niet zuur(ontkalkend) Hoe kunnen fabrikanten dan beweren dat ze een reinigende werking hebben? En als ze werken, hoe kunnen ze werken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
2.9K

Antwoorden (1)

Om te beginnen: een allesreiniger reinigt wel veel, maar niet alles. Omdat "allesreiniger" beter klinkt dan "veelreiniger" heeft de fabrikant die naam gekozen.

Dan de reiniging. Om vet op te lossen hoeft het reinigingsmiddel niet alkalisch te zijn. Veel zepen lossen vet prima op zonder dat ze noodzakelijkerwijs alkalisch hoeven te zijn. Ook alcohol en spiritus, geen van beide alkalisch, lossen vet prima op.

Kalkaanslag is lastiger, maar ik kan me voorstellen dat bepaalde chelators helpen kalk te verwijderen zonder zuur te hoeven zijn.

Kortom, verschillende stoffen kunnen worden verwijderd zonder dat het reinigingsmiddel zuur of basisch hoeft te zijn.
Cryofiel