Kun je een vochtvreter in huis gebruiken? Zo ja, hoe?

Ik heb gezocht met de zoek optie, maar mijn vraag stond er nog niet tussen.

Ik ben bezig met uitzoeken wat goedkoop én gezond is om de winter door te komen. Helaas zit ik vrijwel altijd binnen en wil ik het binnenshuis dus wel gezond houden.

Omdat ik mijn thermostaat vaak op 15 graden (ongeveer 12-13 uur lang, rest van de tijd tussen 17 en 19 graden) heb staan, begrijp ik dat dit best goedkoop is (top!) maar dat dit er wel voor kan zorgen dat er snel vocht in huis komt.
Nu wil ik dit tegengaan en het huis ventileren/luchten kan helpen, maar omdat ik dit niet te lang wil doen (te koud in huis = verwarming horen = meer kosten) zit ik er aan te denken om een vochtvreter te halen.

Is dit een goed idee? En zo ja, moet er dan één in elke kamer?
Of alleen de kamers waar ik het idee heb (hoe?) dat er veel vocht zit?
Of alleen de kamer waar ik het vaakst ben?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
18.7K
fremar
7 jaar geleden
Weet je hoe hoog de vochtigheidsgraad is in je woonkamer?Zo op het gevoel kan je dit niet weten.Gebruik je een hygrometer?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ fremar, nee dit weet ik zo niet, al zie ik op de slaapkamer wel dat de ramen aan de onderkant wat nat zijn (aan de binnenkant). Het is meer ter voorkoming van schimmel en dergelijke. @ Flierefluitje, oke bedankt! Misschien toch zo'n hygrometer kopen dan.

Antwoorden (2)

Ventileren is toch het beste, een vochtvreter heeft weinig zin in jouw situatie.

Vochtvreters zijn niet geschikt om de luchtvochtigheid van de woning te verlagen.

Vochtvreters zijn vochtabsorberende zouten of gels. Deze werken zonder stroom maar helpen alleen tegen (en zijn ook alleen bedoeld voor) een licht vochtprobleem in een kleine afgesloten ruimte, zoals een kast. Nadeel hiervan is dat vochtvreters maar erg kort werken.

Ontvochtigers zijn elektrische apparaten die vocht uit de lucht kunnen halen. Deze helpen alleen om de luchtvochtigheid te verlagen in een kleine, afgesloten ruimte waarin niet steeds nieuw vocht wordt aangevoerd. Verder is een nadeel dat ze veel stroom gebruiken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Daarnaast kun je veel doen om de vochtproductie in huis te verlagen:
- Hang de was buiten.
- Breng isolatie aan. Hoe warmer de woning, hoe minder kans op condensatie.
- Dicht gaten van de begane-grondvloer bij meterkast en keukenafvoer.
- Maak, na het douchen, de badkamer droog met een trekker of doek.
- Zet tijdens het koken de afzuigkap aan.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke bedankt voor je antwoord.
Ik kan vrij weinig met de overige tips (voor mijn situatie), omdat ik niet was (dit doe ik bij mijn ouders), isolatie aanbrengen gaat niet omdat het een huurwoning is, gaten dichten kan wel inderdaad en de afzuigkap gaat niet naar buiten dus de lucht komt gewoon de keuken in.
Je moet blijven luchten en ventileren. Dat is vooral belangrijk voor de zuurstof in huis. Door te ademen (maar ook eten koken) wordt zuurstof verbruikt en omgezet in (o.a.) waterdamp en koolstofdioxide. Die 'gebruikte' lucht moet je regelmatig ruilen voor frisse lucht. Daar helpt een vochtvreter niet voor. Elke dag even flink luchten is het beste.

Zelf doe ik dat altijd 's morgens. Alle ramen en de achterdeur wijd open voor 20 minuten. Ondertussen ga ik dan stofzuigen en andere actieve huishoudklusjes doen, zodat ik warm blijf. Dan alles weer dicht en de kachel aan. Even met de hond naar buiten en als ik thuis kom is het lekker warm in huis.

's Winters is de lucht meestal droger, ook buiten. Het kan juist nodig zijn om bakjes water aan de radiator te hangen omdat het anders te droog wordt in huis.
Neem een paar grote groene planten, die nemen vocht op als de lucht in huis vochtig is en geven het weer af als het droger wordt. Werkt natuurlijk niet als een wondermachine bij extreme vochtigheid en droogte, maar bij gemiddelde waarden werkt het wel. Bovendien blijven er kleine stofdeeltjes aan de planten hangen die je er een paar keer per jaar in de regen of onder de douche af kunt spoelen. Zo wordt je lucht ook gezuiverd van zwevende deeltjes.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt! Doe je echt ALLE ramen open of alleen die in de ruimtes waar je het meeste bent?
Inekez1
7 jaar geleden
Ik heb niet zo'n groot huis. Alleen een woonkamer + open keuken, 1 slaapkamer, 1 werkkamer en 1 badkamer/wc. Dus ja, ik doe alle ramen open en dat is bij mij in alle ruimtes waar ik meest ben. En bij mij heeft elke kamer maar 1 raam + 1 deur in de keuken. Als je een hele verdieping hebt waar je weinig komt, lijkt het me minder nodig om die ook dagelijks uitgebreid te luchten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt! Ik heb een vrij groot huis met kamers waar ik nauwelijks/nooit kom haha, dus eigenlijk vind ik slaapkamer, keuken en woonkamer luchten dan wel genoeg.