kan je buren verplichten een regenpijp aan ter leggen ?

Wij hebben een koopwoning en wonen in het tweede huis van een rijtje. Toen we het huis kochten was er nog niks aan de hand, maar naarmate de tijd verstrijkt werden de dakgoten erg slecht (lees stromen over). Nu blijkt ook (is ons nooit opgevallen) dat er maar 1 regenpijp zit (aan onze kant) die dus de afvoer verzorgt van 2 daken. De buren hebben dus geen regenpijp aan de voorkant (alle andere woningen in ons rijtje wel).

Geen idee waarom dit nooit is aangelegd.
Wij willen de dakgoot vernieuwen, omdat deze enorm door gaat hangen vanwege het water van 2 daken die naar het laagste punt (regenpijp) loopt.

Buurman wil dat niet en heeft ook geen geld voor een regenpijp aan zijn kant van het dak. Kortom wij kunnen onze dakgoot en pijp wel vervangen, maar binnen een aantal jaar hebben we weer hetzelfde probleem met overlopende goten (en kapot kozijn waar het water op loopt) omdat zijn kant nog steeds via onze pijp loopt. Omdat hij op de hoek woont heeft hij zijn goot op de hoek wat omhoog gebracht zodat het allemaal snel doorloopt naar onze kant (pijp)

Hoe lossen we dit op ? Kunnen wij gewoon de goot afsluiten op de erfgrens en hij zoekt het maar uit of zijn wij verplicht zijn goot aan te laten sluiten op onze goot en zitten wij steeds met de problemen of kunnen we hem verplichten een regenpijp aan te leggen.

Voor het beeld, de pijp zit dus aan onze rechterkant, dus tussen de buren van 3e huis en ons

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
23.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zie geen reden waarom je de dakgoot niet zou mogen afsluiten.
(kans op ruzie zie ik niet als reden) Een regenpijp aansluiten hoeft niet duur te zijn, aansluiting op het riool is meestal niet perse nodig. Het doorhangen kan niet komen door het vele water. Een dakgoot kan veel meer gewicht hebben dan dat er aan water in kan staan.
Indirect kan er wel het een en ander aangetast worden door overstromend water, vooral het hout waar de dakgoot aan vast zit. Dat zal vooral veroorzaakt worden door afval in de goten dat de afvoer vermindert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Buurman verzoeken zijn regenpijp te VERLAGEN, zodat alle hwa snel naar zijn kant wegloopt en dat kost (bijna) niks. Vervolgens op erfpachtscheiding de goot dichtzetten en je eigen regenpijp plaatsen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tjongejongejonge, wat kost het nu helemaal: 4m PVC HWA = €8,-, wat beugels (€1,45/stuk) en een koppelstuk/gootuitloop (€8,-) en wat pluggen en schroeven. In een halve middag geklaard!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kost het als je het zelf doet ;-). Als je twee linkerhanden hebt, ben je zo een paar honderd euro verder :-(
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@halevo,
Als volgens de archieven blijkt dat het buurhuis een eigen regenpijp had, kan het haast niet dat de nieuwe bewoner deze zomaar mocht weghalen. Of dit toentertijd met wederzijds goedvinden is gebeurd, is vaak niet meer te achterhalen.
U kunt tegen het probleem oplopen dat de situatie was zoals zij nu is, toen u het huis kocht.
De boel afsluiten is geen optie, dit gaat u gegarandeerd verliezen, zelfs als het de buurman totaal niets kan schelen.
Samen komt u er vast wel uit, met behulp van het voorstel van FF.

Het beste antwoord

Nee, je kunt ze niet verplichten een regenpijp aan te leggen, en normaliter voldoet één regenpijp voor een aantal huizen ook prima, dus het is niet noodzakelijk.
WEL moet een dakgoot met enige regelmaat schoongemaakt worden (afhankelijk van waar je woont jaarlijks of 2-3 keer per jaar) zodat het water vrijelijk kan stromen en niemand overlast heeft. En zodat er geen lekkages kunnen ontstaan, want nooit je dakgoot schoonmaken kán uiteindelijk wel schade veroorzaken.

An sich kun je een woningeigenaar echter maar heel weinig verplichten aangaande het onderhoud en de staat van een woning. Het enige wat je eigenlijk in de hand hebt is het Burgerlijk Wetboek 5, artikel 37 die zegt : "De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.". Ook in het Burenrecht staat wel een en ander over water, maar niet specifiek over dakgoten. (Daar vind je vooral dat je niet mag klagen over water dat vanaf het erf van de buren naar jouw erf stroomt ;-)

In de praktijk echter is het heel moeilijk zo niet onmogelijk echt iets van de buren gedaan te krijgen, of de overlast moet wel HEEL erg zijn en gevaar opleveren voor de bewoners en/of de omgeving. De gemeente (politie, GGD, maatschappelijk werk enz) kunnen vaak pas in zeer ernstige omstandigheden echt iets afdwingen).

Het beste wat je kunt doen is met de buurman praten ; als hij weigert zijn eigen dakgoot ongeveer jaarlijks te reinigen (of te laten reinigen) kun je misschien afspreken dat jij het doet - al dan niet tegen een kleine vergoeding, of voor je eigen gemoedsrust en als burenhulp, als je toch al op die ladder staat ;-) . Alternatief is inderdaad dat je de goot op jouw erfgrens afsluit en je eigen stuk goed schoonhoudt, en je buurman ziet dan maar wat hij met het overlopende water doet. (Met een dikke kans dat het hem geen reet kan schelen, tot het begint te lekken binnen.)

Het vervelende in dit soort zaken is dat je van een woningbouwvereniging dit type onderhoud WEL kunt afdwingen, maar dat een particuliere huizenbezitter zijn huis net zo erg mag laten vervallen en verwaarlozen of zelfs leeg laten staan als hij maar wil. En dat kan bij rijtjeshuizen vooral heel vervelend uitpakken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Regelmatig reinigen is veel nuttiger dan een aparte regenpijp
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat weet ik wel zeker
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij een beetje bladbelasting is één pijp voor een lange dakgoot gewoon te weinig. Dan kan het tijdens een herstbui al verkeerd gaan. Ideaal is dan ook 2 pijpen zonder tussenschot en een dakgoot die nauwelijks op afschot ligt. Dan kan het water twee kanten op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat klopt, maar als het huis niet zo gebouwd is, ben je het haasje zogezegd.
Wij hebben een lage dakgoot (ca. 2,50 meter), en veel bomen in de buurten een flink bemost dak, dus we moeten zeker drie keer per jaar de goot uitbaggeren. Wel van een vrijstaand huis gelukkig, maar je ontkomt er niet aan. Als je het niet doet zit je zelf met de gebakken peren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel, ik ben eens in de archieven gedoken, toen wij ons huis 25 jaar geleden kochten zijn er fotos gemaakt. Toen had het buurhuis dus nog wel een regenpijp (toen andere bewoner) dus de nieuwe bewoner heeft hem ooit een keer weggehaald.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
we hebben zinken goten die per huis dus een meter of 7 lang zijn. Met aan onze kant dus 1 regenpijp voor 14 meter goot. MIjn man maakt jaarlijks de goot schoon, geen idee wat de buurman doet. Maar bij flinke regen kan de pijp/goot het gewoon niet verwerken. Water stroomt naar het laagste punt en dat is dus bij ons met als gevolg dat de goot gigantisch overloopt, je zou er onder kunnen douchen ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus, dat is waar, maar als een bewoner dankzij de (ongeoorloofde?) wijziging van de regenafvoer van de buren de goot al moet uitbaggeren na iedere flinke regenbui, is hij daar niet blij mee. Een beetje medewerking van de buren mag dan toch wel gevraagd worden.